Egenandelen for nettbank- og kortsvindel har blitt høyere - også dersom det er helt uforskyldt. Foto: Colourbox.com
Egenandelen for nettbank- og kortsvindel har blitt høyere - også dersom det er helt uforskyldt. Foto: Colourbox.comVis mer

Du må ta mer av regningen

Kan ta 150 euro før de sperrer kortet ditt.

Samtidig som antall ID-tyverier og kortsvindelsaker øker kommer det nye regler for bankinnskudd og betalingstjenester. Fra 1. november trådte den privatrettslige delen av EUs nye betalingstjenestedirektiv i kraft i Norge. Hva betyr det for deg? Jo, høyere egenandel dersom du blir svindlet.

For mens kunden hittil har måttet betale en egenandel på 800 kroner i tilfeller hvor andre urettmessig har brukt betalingskort og tilhørende PIN-kode, vil dette nå koste minimum 1.200 kroner.

Og dersom kunden selv ved grov uaktsomhet har gjort misbruket av betalingskortet mulig, har kunden etter de gamle reglene blitt holdt ansvarlig for inntil 8.000 kroner. De nye reglene innebærer imidlertid at du som kunde vil bli holdt ansvarlig for inntil 12.000 kroner.

Får ingen hjelp mot ID-tyveri

Nytt er det også at du vil holdes ansvarlig med de samme egenandelene hvis andre misbruker din nettbank.


Banksvindlerne ringer deg: - Ikke svar på denne

- Vil følge EU-direktivet

Nordea vil følge EU-direktivet og skru opp egeandelen.

- Vi kommer til å følge EU-direktivet. Det er viktig å huske at egenandelen kun er aktuell dersom kunden har opptrådt uaktsomt, sier Thomas Sevang i Nordea til DinSide.

Han viser til at bruk av betalingskort sammen med PIN-kode ifølge Bankklagenemnda defineres som uaktsom adferd dersom dette gjøres av uvedkommende. Å treffe riktig PIN-kode på tre forsøk regnes som tilnærmet umulig, og man må derfor anta at PIN-koden har blitt oppbevart sammen med kortet.

Likt for hele EU og EØS

Hensikten med direktivet er å harmonisere reglene for betalingstjenester i EU- og EØS- landene, slik at betalinger på tvers av landegrensene kan bli enklere og mer effektive. De nye reglene vil gjelder både for bankkunder og kunder i andre finansinstitusjoner som tilbyr betalingstjenester.

Ikke alle positive

Det norske Forbrukerrådet har protestert på reglene, men foreløpig til ingen nytte. De mener at det er feil at kunder skal straffes når de ikke selv har gjort noe galt.

Flere andre europeiske land er også skeptiske til de nye reglene. Det tyske forbrukernettstedet Stiftung Warentest skriver at flere av de nye bankreglene er en ulempe for kunden. Også de peker på gebyr før kortsperring og for nettbanksvindel som to av de største ulempene.