Å pendle med bil er langt dyrere enn å pendle kollektiv. Samtidig avhenger det av at kollektivtilbudet i ditt område er et godt alternativ.  Foto: Colourbox
Å pendle med bil er langt dyrere enn å pendle kollektiv. Samtidig avhenger det av at kollektivtilbudet i ditt område er et godt alternativ. Foto: ColourboxVis mer

Du kan spare flere tusen i måneden

Se hvor mye det faktisk koster å pendle med bil.

Årsavgift, service, EU-kontroll, forsikring. Listen over utgifter når du eier bil er lang, og slett ikke alle tenker over hvor mye det faktisk koster å være bileier.

Forbrukerrådet har sett på hvor mye du kan spare på å pendle kollektiv framfor å velge bilen. Pendler du langt, kan det fort være snakk om tusenlapper spart - i måneden.

>> – Denne bilforsikringen er helt unødvendig!

Spar opptil 4.000 kroner

Ifølge Opplysningskontoret for Veitrafikken koster det rundt 95.000 kroner å eie en ny familiebil med 15.000 kilometer i årlig kjørelengde.

Forbrukerrådet har sammenlignet flere pendlerstrekninger, og sett på hvor mye man sparer om man lar bilen stå hjemme, eller om man har en bil mindre.

Å pendle kollektivt fra Drammen til Oslo koster 1.580 kroner om du reiser kollektivt. Pendler du derimot den samme strekningen med bil, koster dette over 5.000 kroner i måneden. Altså kan du spare i overkant av 2.000 kroner måneden.

Pendler du langt, og dropper å eie en ekstra bil, kan det være over 4.000 kroner å spare i måneden.

Vis mer

Her får du flere eksempler på hva det koster å pendle med de forskjellige alternativene:

Les også: Slik sparer du flere tusen - på et par timer!

– Tidsaspektet viktig

Kommunikasjonssjef i NAF, Ingrid Elisabeth Sagedal, sier til DinSide at det ikke er tvil om at det å eie og å bruke bil er dyrt.

– Å kjøre bil i Norge er dyrere enn i noe annet europeisk land. Vi har ikke sett nærmere på tallene fra Forbrukerrådet, men dersom de stemmer er jeg ikke overrasket over hvor mye man kan spare på å reise kollektivt, sier Sagedal.

Samtidig presiserer hun at tidsaspektet i stor grad er avgjørende for at folk skal velge å reise kollektivt.

– Skal folk velge å pendle med kollektiv transport, må det være et reelt alternativ som ikke tar lenger tid enn å velge bilen, påpeker hun.

I sammenligningen fra Forbrukerrådet er det kun sett på de økonomiske aspektene ved å velge kollektivtransport framfor å pendle med bil.

For å få flere til å velge kollektiv transport mener NAF man må satse på en større utbygging, og i større grad legge til rette for en kombinasjon av bil- og kollektivbruk.

– Blant annet bør det satses på innfartsparkering, sier Sagedal.

Å droppe bilkjøringen helt tror hun derimot sitter langt inne hos mange.

– Å droppe bil er ikke et alternativ i distriktene, men i storbyene kan man fint kombinere kollektiv transport og bilkjøring, påpeker hun.

Les også: Disse bør droppe å forsikre bilnøkkelen