<b>BRASK OG BRAM: </B>Årets nye bysykler ble åpnet i april, med byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg som første syklist. Nå viser det seg at tilbudet ikke faller i smak hos alle.  Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX
BRASK OG BRAM: Årets nye bysykler ble åpnet i april, med byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg som første syklist. Nå viser det seg at tilbudet ikke faller i smak hos alle. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIXVis mer

Du kan kreve penger tilbake for dårlig Bysykkel-tilbud

Syklistene raser over tilbud som har blitt både bedre og dårligere på én gang.

Tidligere i sommer meldte TV 2 om sinte Bysykkel-kunder i Oslo.

Siden den gang har ikke situasjonen tilsynelatende blitt noe bedre.

Bysykkel-tilbudet i hovedstaden lar kunder betale 300 kroner året for å kunne plukke med seg sykler fra ett stativ, og sette dem tilbake i et annet. Problemet er at syklene ofte er fraværende, og at tilbudet dermed ikke lar seg bruke i praksis.

«Oslo Bysykkel leverer ikke det tilbudet de påstår å levere. Det er så mange tomme stativer så ofte, at det er parodisk» skriver en av mange misfornøyde kunder på deres Facebook-sider.

1.000 sykler, 34.000 syklister

- Er det flere klager i år enn tidligere?

- Vi opplever generelt et mye høyere engasjement på alle måter, svarer teknologidirektør Johan Høgåsen-Hallesby i Oslo Bysykkel til Dinside.

«0 SYKLER»: I appen kan man se hvor mange bysykler som er tilgjengelige. Ofte ser man mange nuller. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Men det er et helt nytt system og et helt nytt bruksmønster, det merker folk.

Ifølge Høgåsen-Hallesby er det i år 1.000 sykler og 34.000 aktive brukere. Tidligere har det være noe færre kunder, 32.000 i fjor, da på færre sykler, i fjor 850.

Men antall turer per syklist har mer enn doblet seg fra i fjor, ifølge Oslo Bysykkel. Mens Oslo-borgerne i fjor syklet 4.000 turer om dagen, sykler de nå omlag 10.000 hver eneste dag.

Og da blir det færre sykler i stativene.

Bedre tilbud, mer bruk

Siden i fjor har Oslo Bysykkel lansert en egen app, med blant annet oversikt over ledige sykler, enkel registrering av nye kunder og opplåsing gjennom app. Også selve syklene og stativene er splitter nye.

Jo bedre løsning, jo flere vil sykle, oftere – og jo færre finner ledige sykler. Oslo Bysykkel kan på denne måten ha viklet seg inn i en noe ironisk spiral.

- Ferdig utbygget skal anlegget opp i 6.000 låser og 3.000 sykler. Vi er med andre ord én tredjedel på vei i utvidelsen. Vi holder hele tiden nøye øye med tallene og besluttet for eksempel å ikke ta inn korttidsabonnement i år, slik at brukermassen ikke blir for høy før anlegget er mer utvidet, forklarer Høgåsen-Hallesby i Oslo Bysykkel.

Blir nektet refusjon

Bruker du Oslo Bysykkel? (Avsluttet)
Nei(62%) 1795
Ja, men er misfornøyd(29%) 857
Ja, og er fornøyd(9%) 265
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Jeg vil ha pengene mine tilbake om dette ikke blir ordna med, og det ganske umiddelbart» skriver en av klagerne på Facebook, og han er ikke alene.

I Facebook-gruppa «Vi som syns at den nye bysykkelordningen i Oslo ikke holder mål!!!» melder flere at de har bedt om refusjon, men fått blankt nei.

«I våre vilkår står det ingenting om hvor tilgjengelig tilbudet skal være for den enkelte bysyklist» skal være ett av svarene kunder har fått fra Oslo Bysykkel.

- Hvordan stiller Oslo Bysykkel seg til å refundere pengene?

- Vi refunderer i alle tilfeller det er grunnlag til det, hevder Høgåsen-Hallesby overfor Dinside.

Krav på det du kjøper

2,4 STJERNER: Anmeldelsene av Oslo Bysykkel på Facebook går ikke i selskapets favør. Her ser du hvordan 76 kunder har gitt absolutt bånnvurdering. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Bysykler er blitt en del av bybildet i Oslo, og de er populære. Vi kan godt forstå at folk blir frustrerte når de nærmeste stativene stadig er tomme, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside.

Hun understreker at bysykkeltilbudet baserer seg på deling, og at ingen naturlig nok kan regne med fulle stativer overalt, alltid. Men kan Oslo Bysykkel skylde på vilkår om kundene føler selskapet ikke gir dem det de har betalt for? Nei, mener Forbrukerrådet.

- Det er opp til Oslo Bysykkel å tilrettelegge tilbudet av sykler. Du vil likevel som kunde ha rett på å få det du har betalt for, sier Flønes.

- Dersom tilgangen på sykler blir for dårlig i forhold til det som er avtalt, eller opplyst, vil du kunne kreve både prisavslag og pengene tilbake. Selv om dette ikke fremgår av vilkårene til Oslo Bysykkel.

LES OGSÅ:
5 punkter hvor damesykler slår herresykler ned i støvlene
Kan du egentlig alle trafikkreglene for sykkel?
Se når du bør bytte sykkelhjelmen
Slik velger du riktig elsykkel