KRAV: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet bekrefter at kunden kan kreve å låne et tilsvarende produkt fra butikken. Destod dårligere produktet er, destod fortere må reparasjonen gå.  Foto: FORBRUKERRÅDET
KRAV: Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet bekrefter at kunden kan kreve å låne et tilsvarende produkt fra butikken. Destod dårligere produktet er, destod fortere må reparasjonen gå. Foto: FORBRUKERRÅDETVis mer

Du kan kreve låne-PC

Sender du produktet på reparasjon, må butikken låne deg noe tilsvarende.

For halvannet år siden kjøpte Pawel Bilas en flunkende ny Macbook Pro for omlag 20.000 kroner. Den skulle han bruke til sine studier på Westerdals, og frilansoppdrag som grafisk designer.

Nylig leverte han den til service hos Humac, da harddisken lagde ulyder, og grafikk-kortet til tider tegnet grønne prikker på skjermen.

En uke etter ba han Humac om å få låne en maskin for å gjennomføre studier og jobb.

– Beklager, vi har ingen ledige lånemaskiner. Men vi kan sette deg på venteliste, var svaret han fikk på butikken hos Oslo City.

Anita måtte krangle seg til ny Mac fra Humac

LEI: Pawel Bilas trenger Mac-en sin. Men Humac klarer ikke å gi han en til utlån. Nå vil han ha pengene tilbake. Foto: Privat Vis mer


Fikk ødelagt maskin

Dette godtok ikke Bilas. Han samlet attester fra skolen sin som bekreftet at han trengte datamaskin til studiet, og sendte en skriftelig klage til Humac. Og plutselig fikk han en maskin til utlån samme dag.

Men denne viste seg å ha ødelagt skjerm, og dessuten fikk verken Bilas eller de ansatte på Humac konfigurert den riktig. Dermed var heller ikke dette til mye hjelp, og Bilas måtte nok en gang forlate Humac uten Mac. Det eneste butikken kunne tilby han, var å vente noen dager på en annen maskin som ikke skulle egne seg til stort annet enn tekstbehandling. Dette ble meningsløst for designeren.

– Jeg ble ikke så overrasket, mer skuffet. Man føler seg ikke så veldig godt behandlet, sier Bilas til DinSide.

– Jeg hadde ikke forventet meg en Macbook Pro til 20.000 kroner, men jeg forventet en maskin som kunne kjøre de programmene jeg hadde behov for.

Står i loven

Og dette hadde Bilas all grunn til å forvente.

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning" slår forbrukerkjøpslovens paragraf 30 fast.

– Å ikke få noe er urimelig. Den trenger ikke være identisk, men hovedregelen slår fast at man har krav på en lånegjenstand, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til DinSide.

Lånegjenstanden har du krav på fra dag én, om selger antar at reparasjonen kommer til å ta mer enn én uke. Selger kan altså ikke vente en uke før han gir deg lånegjenstanden, med mindre selgeren faktisk trodde det ville ta mindre tid.

Og selv om loven åpner for at selger må synes kravet om lånegjenstand er "rimelig", skal det svært mye til for at selger kan hevde at kravet er "urimelig".

ØDELAGT: Mac-en Pawel Bilas fikk låne hadde store skjolder over skjermen, noe som er uheldig når man jobber med grafisk design. Dessuten fikk han heller ikke til å konfigurere den riktig. Vis mer


Skal dekke samme behov

Dette er likevel en kjent problemstilling for Forbrukerrådet. DinSide har blant annet fortalt hvordan nordmenn leverer inn avanserte smarttelefoner til reparasjon, og får enkle og ofte gamle mobiltelefoner som erstatning.

Henrik Halvorsen fikk tilbud om åtte år gammel lånemobil

Heller ikke dette er godt nok. Regelen er at lånegjenstanden skal dekke de samme bruksområder som gjenstanden som repareres. Forbrukertvistutvalget har tidligere slått fast at lånegjenstanden blant annet må ha kamera og GPS om mobilen som er innlevert har dette. Loven gjelder uansett om det er snakk om mobil eller bil.

– Jo dårligere lånegjenstanden er, jo raskere må butikken levere produktet fra reparasjon, sier Skogly.

– Og om man ikke får noe som helst?

– Da bør man kontakte oss, så prøver vi å få til en løsning. Eller så oppretter vi en klagesak, som kan tas videre til Forbrukertvistutvalget.

Har du hatt problemer med å låne produkter ved service? (Avsluttet)
Ja, har ikke fått noen lånegjenstand(54%) 469
Ja, lånegjenstanden har vært for dårlig(34%) 297
Nei(11%) 96
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Humac sliter med lånemaskiner

Pawel Bilas er kraftig provosert over Humacs oppførsel og ønsker nå å heve kjøpet, samt få erstatning for tapt undervisning og arbeid. Erstatning kan han ha krav på, men ikke heving, ifølge Forbrukerrådet.

Humac mener på sin side de har gjort sitt beste for å gi Bilas en lånemaskin, men tar selvkritikk for at den han fikk var ødelagt.

"Dette er beklagelig, og burde helt klart ha blitt fanget opp av butikkpersonalet. Men på grunn av press på lånemaskiner kan det se ut som det ikke ble oppfattet der og da" skriver nettansvarlig Mats Weckhorst i Humac til DinSide.

Servicesjef Christian Nielsen får vi ikke prate med, slik tilfellet også var sist vi skrev om Humac-problemer.

"Humac tilstreber å etterkomme slik at alle kunder får låneenheter ved behov, men i noen tilfeller viser dette dessverre seg vanskelig", fortsetter Weckhorst.

Kravet om heving har Humac besvart med et nytt tilbud om lånemaskin. To uker etter at Bilas leverte sin til reparasjon.

Gode råd

Skal du levere inn en gjenstand til reparasjon, og vil unngå problemene Bilas fikk, bør du følge disse rådene:

  • Gjør det klinkende klart for butikken hva med produktet som er viktig for deg, og hvorfor.
  • Får mangelen av disse funksjonene en økonomisk konsekvens for deg, bør du også si fra om dette.
  • Du kan kreve lånegjenstanden fra dag én, om selger tror reparasjonen tar mer enn en uke. Om selger ikke tror dette, og ikke gir deg noe, kan du kreve lånegjenstanden etter at uken har gått.
  • Mener du at lånegjenstanden ikke er god nok, kan du kreve at reparasjonen skal gå raskere enn normalt.
  • Husk at skriftelige klager kan ha mer gjennomslagskraft enn muntlige. I tillegg får du da også dokumentasjon på at du faktisk har klaget.
  • Følger ikke butikken loven, bør du klage inn saken til Forbrukerrådet.

Se hvordan Mac-batteriene til Pål blåste seg opp