<b>KLAGE?</b> Lengre vei til stranda enn turoperatøren lovte på forhånd, er grunn nok til å klage. Foto: COLOURBOX
KLAGE? Lengre vei til stranda enn turoperatøren lovte på forhånd, er grunn nok til å klage. Foto: COLOURBOXVis mer

Du kan klage på pakkereisen

Og i noen tilfeller har du krav på kompensasjon.

Pakkereiseloven gir deg gode rettigheter, men det er det slett ikke alle nordmenn som er klar over. Derimot er mange usikre på rettighetene sine, viser en undersøkelse utført av Forbrukerrådet.

- Bare halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn å klage hvis utsikten fra rommet ikke er som lovet, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, i en pressemelding.

Slik undersøker du om firmaet er til å stole på

Dette kan du klage på

Det er nemlig slik at om du har bestilt en pakkereise, kan du klage hvis du ikke får det som er avtalt. Er ikke reisen, utsikten eller hotellet som lovet i informasjonen du har fått, kan du ha rett til et nytt rom eller prisavslag, ifølge Forbrukerrådet.

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Også om det er lengre vei til stranda enn lovet, gir det deg rett til å klage, noe bare fire av de ti spurte er klar over.

Samtidig har noen forbrukere for store forventinger til hva de kan kreve. To av ti tror at et kaldt hotellrom er gyldig grunn til å klage.

- De fleste land har et annet forhold til oppvarming enn oss. Du kan derfor bare klage på kaldt rom, hvis du overnatter i et land med de samme kravene til varme på rommet. Det vil først og fremst være i Norden, sier Flønes.

Selskapene vi klager mest på

Kan få kompensasjon

SKITT OG LORT? Er det uhygieniske forhold på hotellet? Si ifra! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Derimot er uhygieniske forhold et eksempel på hva du kan klage på. Dinside har tidligere omtalt saker hvor hotellgjestene ble møtt med kloakklukt på rommet og avføring i hotellbassenget. I disse tilfellene slo Pakkereisenemnda fast at klagerne skulle få kompensasjon fra pakkereisetilbyderen.

Også om du opplever større forsinkelser, støy eller andre mangler, kan du ha krav på erstatning. Og det kan være snakk om relativt store summer.

For eksempel fikk en norsk turist tilbake 17.500 kroner da temareisen ikke oppfylte det den hadde lovet.

Slik går du frem

Opplever du at pakkereisen ikke holder mål? Da bør du klage til selskapet så fort som mulig i løpet av ferien.

- Er du misfornøyd må du si i fra på stedet. Får du ikke respons så klag skriftlig med en e-post eller lignende. Det er viktig at du skaffer dokumentasjon for klagen. Klager du når du er hjemme igjen er det for seint. Reisearrangøren skal ha mulighet til å gjøre opp for seg mens du er på reisen, sier Ingeborg Flønes.

Blir ikke problemene løst på stedet, kan du klage til Pakkereisenemnda når du kommer hjem.

Her kan du lese mer om hvordan du går frem.

Har du opplevd at pakketuren utviklet seg til et mareritt? Tips oss gjerne!