<b>SLITASJE ELLER FABRIKASJONSFEIL?</b> Feilen må altså komme av en svakhet som var i klesplagget allerede da du kjøpte det, for at du skal kunne vinne frem med en klage. Oppstår feilen innen seks måneder etter kjøp, er det butikken som eventuelt må bevise at det er du som har gjort en feil. Foto: KRISTIN SØRDAL
SLITASJE ELLER FABRIKASJONSFEIL? Feilen må altså komme av en svakhet som var i klesplagget allerede da du kjøpte det, for at du skal kunne vinne frem med en klage. Oppstår feilen innen seks måneder etter kjøp, er det butikken som eventuelt må bevise at det er du som har gjort en feil. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Du kan klage på dårlige klær i fem år

Du kan klage på ting som ødelagte sømmer, glidelåser og knapper - men husk å ta vare på kvitteringen.

Du har sikkert også vært der: Knappen i skjorta løsner eller sømmen i buksebretten går opp. Hva gjør du med det?

Ifølge en undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) er det færre som reparerer noe nå, enn tidligere - og vi bruker mindre tid på slike aktiviteter.

Men hva gjør du med klær som blir ødelagt? Går du tilbake til butikken med det, fikser du det selv - eller kaster du det?

Før du vurderer om du skal reparere de ødelagte plaggene, bør du sjekke om du kan kreve at butikken fikser det for deg.

LES OGSÅ: Buksebretten kan skade buksa di

Vi fikser småting selv

Ifølge Kirsi Laitala, forsker ved SIFO, er det vanlig å ta mindre reperasjoner selv.

Kirsi Laitala, forsker ved SIFO Foto: SIFO Vis mer


- Det er vanlig å ta de aller minste reparasjonene, som å sy på en knapp eller sy igjen sømmer som har gått, men mindre vanlig med de mer omfattende aktivitetene som å skifte glidelås eller sy noe nytt av gamle klær, forteller Laitala til Dinside, med henvisning til en SIFO-rapport fra 2011.

Den samme rapporten avslørte at kvinner reparerer mer enn menn, og eldre mer enn yngre.

Før vi går i gang med å reparere ødelagte klær, går vi gjennom en evalueringsprosess: Er dette noe som det er verdt å fikse på, eller skal det gå i søpla eller til gjenbruk?

Hva gjør du?

Hva gjør du om klær du kjøper får ødelagt søm, løs knapp eller liknende? (Avsluttet)
Reparerer selv(50%) 398
Klager til butikken(27%) 213
Kaster plagget(16%) 126
Annet(6%) 47
Annet(2%) 17
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Forskjellige vurderinger spiller inn når man bestemmer seg for om man skal reparere plagget eller ikke. Verdien av plagger et vurdert som viktig. Med «verdi» mener vi ikke kun kjøpsverdi, men også funksjonell, symbolsk, estetisk og bytteverdi. Derfor er favorittplagg og dyre plagg ofte vurdert som mer verdifulle enn andre ting og er dermed mer sannsynlig å bli reparert, forteller Laitala.

Type plagg og bruksområdene er også viktige.

- For eksempel blir hull i sportsklær eller barneklær oftere reparert enn formelle plagg, forteller Laitala.

Klag

For å kunne kreve at butikken fikser plagget for deg, må skaden skyldes en svakhet i plagget og ikke vanlig slitasje.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


- Du har mulighet til å klage i inntil fem år – men feilen må altså komme av en svakhet som var i klesplagget allerede da du kjøpte det. Det betyr at det ikke er så mye vits i å klage på hullete sokker etter såpass lang tid, det er naturlig slitasje, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Hun understreker at klærne skal tåle vanlig bruk og at du følger vaskeanvisningen. Hvis den røde genseren din er blekrosa etter anvist vask, eller passer best til et yngre familiemedlem, har du ifølge Flønes grunn til å klage. Da var den ikke som den skulle da du kjøpte den.

Det du kan klage på, er fabrikasjonsfeil, og alle svakheter plagget hadde da du kjøpte det - riktignok dersom du ikke ble advart om dette da du kjøpte det.

- Kjøper du en bluse rimelig, fordi den mangler to knapper, er det en del av avtalen. Og hvis du har brukt den feil, eller vært uforsiktig, må du nok ta regningen selv. Sokker blir slitt på hælen etter lang tids bruk, og er slitasje du må regne med, sier Flønes til Dinside.

LES OGSÅ: Ødelagte klær - men skyldes det slitasje eller fabrikasjonsfeil?


Butikken må bevise at det er du som har gjort noe feil

Dersom du oppdager en svakhet med et plagg du har kjøpt, er det viktig at du sier ifra så fort du oppdager det.

- Noen ganger kan det være tvil om hvem som skal ta ansvaret. Du stiller sterkere jo tidligere du sier ifra om feilen, og de seks første månedene må butikken eventuelt bevise at det er du som har gjort en feil, forteller Flønes.

Det er imidlertid ikke slik at en løs knapp autimatisk kan tilskrives fabrikasjonsfeil.

- Ødelagte sømmer, glidelåser og knapper må vurderes fra gang til gang, det er dessverre ikke noe fasitsvar på det, sier Flønes.

Du bør ha kvittering på kjøpet, eller kunne sannsynliggjøre kjøpet ved hjelp av en bankutskrift.

Hvordan butikken velger å løse problemet, kan butikken i stor grad bestemme selv.

- Butikken har som regel rett til å forsøke å reparere, og de kan prøve å rette opp en og samme feil to ganger. Klarer de ikke det, blir det en vurdering om det blir prisavslag, et nytt klesplagg eller pengene tilbake. Det kommer an på hvor betydningsfull feilen er, forteller direktøren i Forbrukerrådet.

Dersom ikke butikken vil høre på deg, bør du klage skriftlig. Hvis det ikke løser saken, kan du klage til Forbrukerrådet.