PENGER TIL GODE: Totalt 90 millioner kroner gjenstår å bli utbetalt til Gjensidiges kunder. Foto: Colourbox.com
PENGER TIL GODE: Totalt 90 millioner kroner gjenstår å bli utbetalt til Gjensidiges kunder. Foto: Colourbox.comVis mer

Du kan fortsatt få ditt kundeutbytte

Gjensidige-kunder har totalt 90 millioner kroner til gode.

De siste årene har Gjensidige valgt å betale ut deler av overskuddet til sine forsikringskunder. Da utbetalingsfristen gikk ut 1. november, satt Gjensidige fortsatt igjen med 90 millioner kroner som tilhører kundene.

Er du en av disse kundene, er det likevel ikke for sent å få utbetalt din del av overskuddet.

1,5 milliarder tilbake

I utgangspunktet skulle rundt 1,5 milliarder av overskuddet gå tilbake til totalt 850.000 kunder i år. Så langt har forsikringsselskapet utbetalt rundt 1,41 milliarder til 80 prosent av kundene som har krav på dette.

Altså har to av ti fortsatt penger til gode, hele 170.000 personer.

Dette utgjør 529 kroner til gode i gjennomsnitt, per kunde.

Informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad. Foto: Gjensidige Vis mer


- Så langt har vi utbetalt cirka 89 prosent av potten. Vi håper fremdeles at flere av de resterende kundene som har krav på utbytte, sikrer seg det, sier informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Han legger til at de vil fortsette med utbetalingene selv om fristen har gått ut.

- Inntil videre fortsetter vi som før, så ser vi an når vi setter endelig strek for utbetalingene, sier Rysstad.

Les også: Rabattjakt kan lønne seg

Bekreft kontonummeret

Vil du sikre deg din del av kundeutbyttet fra forsikringsselskapet, må du bekrefte at kontonummeret ditt stemmer.

Ifølge Gjensidiges nettsider, kan du gjøre dette enten på din egen kundeside, ved å sende inn tilsendt kupong eller ved å kontakte kunderådgiver.

Men hvorfor overfører ikke forsikringsselskapet pengene direkte til kundene, når det viser seg at såpass mange glemmer av hele utbetalingen?

- Når vi overfører penger vil vi være sikre på at vi overfører penger til riktig konto. Våre rutiner skal sikre dette, sier Rysstad.

Forbrukerrådet har tidligere kritisert Gjensidiges ordnnig med kundeutbytte, fordi de mener det selskapet utbetaler er en i utgangspunktet for høy forsikringspremie. Dessuten påpeker de at kundene ville fått mer igjen for en forsikring med lavere pris og bedre vilkår.

Også Coop og Trumf opererer med kjøpeutbytte til kundene. Coop-medlemmer får sitt kjøpeutbytte på en egen medlemskonto når inntjeningsåret er over, mens Trumf-kunder kan hente ut overskuddet når de selv ønsker det.

Les også: Slik får du kjøpeutbytte fra fordelskortene