Du kan få SMS-spam hele livet

Og det er helt lovlig.

«Den informasjonen du gir fra deg har verdi og er en salgsvare. Det er viktig å tenke på.Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet»


Det finnes nemlig ingenting i regelverket som begrenser hvor lenge et reklameselskap kan oppbevare telefonnummeret ditt, dersom du en gang har samtykket til at de kan bruke det.

Loven tier

Det er heller ingenting som tyder på at vi kommer til å bruke internett mindre i årene som kommer. Derfor tyder alt på at du kan risikere å bli spammet på mobilen i evig tid.

Jurist i Forbrukerombudet, Merete Tollefsen, sa nemlig til DinSide i juli at informasjon om at du registreres i en samtykkedatabase ofte ligger gjemt i vilkårene til ulike tjenester på nettet. Så dersom du ikke leser vilkårene nøye nok, havner du fort i ulike samtykkedatabaser.

Men er det en grense for hvor lenge samtykket er gyldig?

- Dette er en viktig problemstilling, sier Tollefsen.

- Markedsføringsloven setter ingen grenser for hvor lenge et samtykke er gyldig, sier hun.

Og i følge informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, sier heller ikke personopplysningsloven noe om hvor lenge et samtykke er gyldig.

- Men alt for lenge skal det ikke lagres, sier Skåra.

- Trekk samtykket tilbake

Skåra sier at markedsselskapene bør være konkrete på hva de ber om samtykke til, og ikke minst hvor lenge samtykket gjelder.

Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, mener vi bør være mer kritiske til hva slags personopplysninger vi gir fra oss på nett. Foto: Berit Roald/Scanpix Vis mer


- Men det er viktig at alle vet at de kan trekke samtykket tilbake. Det er kanskje en av de best bevarte hemmelighetene i personopplysningsloven, sier han.

Han forteller at du har rett til å ta kontakt med forretningsvirksomheten og be om å få vite hva slags personopplysninger de har om deg. Deretter kan du kreve dem slettet.

Derfor oppfordrer Skåre forbrukere som får mye SMS-reklame, å ta kontakt med avsenderne og spørre hvor de har fått personopplysningene fra.

- Gå så til kilden og få opplysningene slettet, sier han.

Det er nemlig ikke ukjent at SMS-reklame går igjennom mange ledd, og avsenderne av reklamen er ofte ikke de som mottok personopplysningene dine i første omgang.

Samtykkedatabaser blir ofte leid bort til reklameformidlere, mot en stor sum med penger.


Dette erfarte DinSide da vi i juli forsøkte å finne avsenderne til en SMS-reklame som ble sendt til tusenvis av mobilbrukere i løpet av sommeren - og som videre ble klaget til Forbrukerombudet. Oversikt over artikkelserien finner du til høyre.

Men Skåra minner også om at de som er restriktive med å gi fra seg personopplysninger på nett, vil bli mindre utsatt for uønsket reklame.

Tjener gode penger på deg

For å forhindre å bli nedspammet av uønsket reklame, råder Skåra forbrukere til å være mer kritiske til de personopplysningene de gir fra seg.

Man gir ofte bort opplysninger om seg selv som telefon, adresse, alder, kjønn og lignende. Noe som er verdifull informasjon for mange reklameformidlere, ifølge Skåra.

- Still kritiske spørsmål til hvorfor de vil vite nettopp dette, sier han.

Det er nemlig ikke alltid disse opplysningene er relevante i forhold til det du faktisk registrerer deg for.

- Den informasjonen du gir fra deg, har verdi og er en salgsvare. Det er viktig å tenke på, sier Skåra.