LOV: Meldingene fra by:Larm fortalte om hva som skjedde, og om avlyste konserter. Dette blir trolig ikke definert som markedsføring, og rammes dermed ikke av markedsføringsloven.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
LOV: Meldingene fra by:Larm fortalte om hva som skjedde, og om avlyste konserter. Dette blir trolig ikke definert som markedsføring, og rammes dermed ikke av markedsføringsloven. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Du kan få SMS-er gjennom Billettservice

Arrangementer som by:Larm kan sende deg tekstmeldinger – helt lovlig.

Årets by:Larm-festival i Oslo har nettopp gått av stabelen. Og alle som kjøpte billetter gjennom Bilettservice fikk i løpet av helgen flere tekstmeldinger om hvor og når konsertene foregikk.

"Hvorfor sender dere meg SMS? Hvor fikk dere nummeret? Og hva får dere til å tro at det er OK uten min eksplisitte tillatelse?" spør festivaldeltakeren Lars Bæk på Twitter.

– Samtykket til å motta informasjon fra oss til og med festivalslutt, mener vi er gjort i bestillingsprosessen hos Billettservice, sier Johannes Lund i by:Larm til DinSide.

Hundretusener fikk SMS-reklame fra Biip.no – hvorfor?

Sagt ja selv

Det han sikter til, er en liten boks som fremkommer i dét du har valgt billetter og logget deg inn for å kjøpe dem på Billettservice.no. Du kan da krysse av ved "Dine kontaktdetaljer kan bli gitt til spillested og arrangører for å holde deg oppdatert på kommende arrangement. Ønsker du å motta slik informasjon?".

Dette skal alle som har mottatt SMS-er fra by:Larm ha gjort.

Dessuten sier Billettservice dette på bunnen av bestillingssiden:

HER: Når du kjøper billett, kan du krysse av for å motta informasjon. Men vilkårene til Billettservice sier uansett at dine kontaktdata blir videresendt til arrangøren. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


"Ved å kjøpe billett til et arrangement samtykker du i at Billettservice kan dele din e-post adresse og annen informasjon med de ansvarlige for arrangementet (f.eks., spillested, lag, artister, arrangører og ligaer), og du samtykker i at de ansvarlige for arrangementet kan kontakte deg som oppgitt i vår Personvern og informasjon om Kjøp/Henting."

Ikke reklame

Reglene rundt sending av tekstmeldinger er strenge i Norge. Det er ikke lov å sende reklame på SMS til noen som ikke selv har gitt samtykke til det, med mindre selskapet allerede har et kundeforhold til personen. Det står i markedsføringsloven.

I vårt eksempel har man et kundeforhold til by:Larm, i og med at man har kjøpt billetter til festivalen. Men det spiller liten rolle, da meldingene uansett trolig faller utenfor lovens rammer.

Les også om møbelkjeden Living, som må punge ut etter å ha sendt reklamemeldinger.

– Så lenge det kun er informasjon, som ikke er tiltenkt å øke salget, rammes det ikke av markedsføringsloven, forklarer jurist Tage Eriksen i Forbrukerombudet til DinSide.

Meldingene fra by:Larm gikk som sagt kun på hva som skjedde hvor, på en festival hvor man enten betaler for alt eller ingenting, i form av dagspass.

– Det som rammes av markedsføringsloven, er markedsføring, konkluderer Eriksen.

Unngå haken

Å få relevant informasjon til mobilen har selvfølgelig sine fordeler. Men ikke alle liker å få det som tekstmeldinger.

Neste gang du bestiller billetter fra Billettservice kan du derfor være forsiktig med å hake av ved den lille boksen om du vil unngå dette.

Og får du en tekstmelding du lurer på om er lovlig, bør du spørre deg selv: Har jeg et kundeforhold til avsender? Og er meldingen egentlig reklame?

Slik sperrer du abonnementet for SMS-tjenester