<b> FÅR KRTIKK: </b> Forbrukerombudet mener Danske Banks vilkår for MobilePay er urimelige.
FÅR KRTIKK: Forbrukerombudet mener Danske Banks vilkår for MobilePay er urimelige.Vis mer

Du kan ende opp med hele regninga

- Vilkårene er urimelige, mener Forbrukerombudet.

Dinside har den siste tiden skrevet mye om de ulike mobilbetalingsløsningene på markedet - blant annet nykommeren MobilePay.

Forbrukerombudet har også hatt disse løsningene under oppsyn, og etter en gjennomgang av avtalevilkårene til MobilePay, har Forbrukerombudet funnet flere områder de reagerer på.

Hvis ikke du sperrer MobilePay rett etter du mister mobilen, kan du faktisk ende opp med hele regninga hvis noen misbruker betalingsappen.

LES OGSÅ: Hva er best av Vipps, mCash eller MobilePay?

Urimelige vilkår

Forbrukerombudet ser på flere av vilkårene som brukerne må godta, som urimelige og problematiske.

LOVBRUDD: Fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, mener vilkårene til MobilePay bryter med loven. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Det er blant annet snakk om at selskapet krever at kunden skal oppbevare sin mobile enhet slik at andre ikke får tilgang til den, og at låsekoden ikke må være tilgjengelig for andre.

– Dette er vilkår som er strengere enn loven åpner for, spesielt om det fører til økonomiske tap for kunden, sier fagdirektør Jo Gjedrem i en pressemelding.

Forbrukerombudet mener dette kan være et for strengt vilkår, siden det er svært vanlig å låne bort mobilen sin til for eksempel familie og venner for å vise bilder eller låne bort en telefonsamtale.

– Forbrukerne har også et ansvar for å unngå misbruk, men kravene til hvor forsiktig man skal være må ikke være så strenge at mobilen ikke kan brukes på en normal måte, sier Gjedrem videre.

Etter vilkårene kan kunden også stilles ansvarlig for «hele tapet» dersom ikke MobilePay sperres umiddelbart ved tap av mobiltelefon. Loven sier derimot at det holder at kunden sperrer betalingsinstrumentet først når han er blitt klar over at det er borte, opplyser Forbrukerombudet.

- Vi mener denne forskjellen vil kunne ha stor praktisk betydning for forbrukerne om de skulle miste eller bli frastjålet sin mobiltelefon, sier han.

LES OGSÅ: Stat og kommune med BankID på mobilen

Avventer svar

Dinside har vært i kontakt med Danske Bank, men banken ønsker ikke å svare på spørsmålene våre, før de har gitt et svar til Forbrukerombudet.

- Det er viktig for oss at alle som bruker MobilePay til daglig kjenner seg trygge på sikkerheten, og derfor bruker vi innspillene fra Forbrukerombudet til å se om det er noe i vilkårene vi bør endre på, sier Silje Arntsberg, kommunikasjonsrådgiver i Danske Bank til Dinside.

LES OGSÅ: Er mobilbetaling trygt nok?