Ikke alle opplever at kiloene renner av etter trening. For noen ender vektnåla faktisk med å peke oppover.  Foto: colourbox.com
Ikke alle opplever at kiloene renner av etter trening. For noen ender vektnåla faktisk med å peke oppover. Foto: colourbox.com Vis mer

Du kan bli feit av å trene

Halvparten av oss reagerer negativt på trening.

Så mange som halvparten av oss går ikke ned i vekt når vi trener, og noen blir faktisk fetere av å trene. Det viser en ny britisk studie, ifølge nettmagasinet I Form.

Les også: Trener du til ingen nytte?

Vekt og trening

Trener du jevnlig, men opplever at vekten står på stedet hvil? (Avsluttet)
Ja(63%) 716
Nei (22%) 246
Trener ikke(15%) 170
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Trener du mye og ofte, men opplever likevel at vektnålen står på stedet hvil? Da kan det være at du er en såkalt non-responder, som ifølge forskerne bak en ny studie er personer hvis vekt ikke reagerer på trening.

Går opp i vekt

I den ferske studien som ble utført ved universitetet i Leeds i Storbritannia, fant forskerne at trening ikke hadde noen effekt på vekten hos hele 50 prosent av deltakerne. Desto mer urovekkende var det imidlertid at 15 prosent viste seg å gå opp i vekt når de trente.

Les også: Slankere med hjernen på lag

Grunnen skal ifølge forskerene være at kroppen kompenserer for treningen på forskjellige måter. Forskerne fant at følgende skjer hos personer som opplever å gå opp i vekt til tross for at de trener: Stoffskiftet synker og de har et spesielt sterkt sug etter fet mat, som gjør at de spiser mer.

Det er imidlertid ingen grunn til å si opp medlemskapet på treningsstudioet, forsikrer de britiske forskerne. Det finnes nemlig måter å lure kroppen på, som gjør at den forbrenner fett selv om man er en såkalt non-responder.

Les også: Tren riktig for alderen

Styrke og korte intervaller

Det viktigste er at du spiser samme mengde mat når du trener, og unngår å belønne deg selv med ekstra mat fordi du har vært flink og trent. Et annet tips er å satse på styrketrening, som vil øke muskelmassen og stoffskiftet. Forsøk også å trene oftere, med kortere intervaller. Det hjelper kroppen med å holde forbrenningen oppe.

Her er de viktigste grunnene til at du legger på deg selv om du trener:

  • Stoffskiftet synker
  • Du er sliten etter trening, og beveger deg mindre resten av dagen

  • Treningen gjør at du blir mer sugen på fet mat
  • Du belønner deg selv med å spise etter trening
  • Du belønner deg selv med å dovne på sofaen etter trening

  • Du trener ikke så mye som du burde

Kilder: I Form, Expressen