Inngått en avtale du angrer på? Nå har du 14 dagers angrerett. Foto: COLOURBOX.COM
Inngått en avtale du angrer på? Nå har du 14 dagers angrerett. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Du kan angre på lånet ditt

Nå er det nye regler som gjelder.

Fra og med i dag har vi fått flere nye regler om lån og kreditt. Reglene skal blant annet sørge for at færre ender opp som kandidater til TV3-programmet Luksusfellen.

Det er nemlig ikke lenger bare å dytte lån og kredittkort over på uvitende kunder. De nye reglene innebærer blant annet at kundene må få veiledning i situasjoner hvor det selges lån og kredittkort.

Forbrukerombudet skriver i en pressemelding at de er fornøyde med resultatet som på flere punkter innebærer en styrking av forbrukernes rettigheter.

Angrerett

Som forbrukere er vi vant til at angreretten gjelder ved fjernsalg/nettsalg av produkter og tjenester, og dette har også inkludert kredittkort og lån.

Nå blir det imidlertid slik at du kan angre på en låne- eller kredittavtale uavhengig av om det er snakk om fjernsalg eller ikke. Det betyr at man, med unntak av fastrentelån over 700.000, alltid vil ha en 14 dagers angrerett på kredittavtalen.

Se også: Slik finner du beste kredittkort

Her er noen av de andre endringene

  • Skal gis veiledning: Tilbydere og formidlere av kreditt pålegges etter lovendringene å gi kundene utfyllende forklaringer i forbindelse med kredittsøknader. Dette skal gi kunden et grunnlag for å vurdere om den foreslåtte kredittavtalen passer til hans eller hennes behov og finansielle situasjon.
  • Må være signert: Dagens krav til at det skal opplyses om effektiv rente ved enhver markedsføring av kredittavtaler, videreføres med noen mindre tillegg. Informasjon som forbrukerne skal få før en kredittavtale inngås, skal nå som hovedregel gis ved hjelp av et bestemt formular.

    Selve kredittavtalen skal inngås skriftlig og det kreves nå også at den skal være signert av forbrukeren for å være bindende for ham/henne.

  • Skal kredittvurderes: Som kunde skal du kredittvurderes før du kan inngå en avtale om kreditt. Fram til i dag har bankene hatt plikt til skriftlig å fraråde kredittopptak dersom kundens økonomi eller andre forhold skulle tilsi at vedkommende kan få betalingsproblemer. Innebygget i dette, men ikke lovfestet, lå det en plikt til å kredittvurdere kundene. Krav om kredittvurdering er nå lovfestet.
  • Skal fraråde hvis nødvendig: Frarådningsplikten videreføres og styrkes ytterligere ved at kredittyteren nå også må gi frarådingen muntlig. Dessuten skal forbrukeren nå skriftlig bekrefte frarådingen dersom han eller hun inngår kredittavtalen til tross for at han/hun har fått beskjed om det motsatte. Brudd på frarådningsplikten kan, som tidligere, føre til en hel eller delvis lemping av låneforpliktelsen.
  • Ekstra sikkerhet med kredittkort:Kredittkjøpsloven har frem til nå gitt forbrukerne rett til å kreve tilbakebetalt hele eller deler av kjøpesummen fra kredittyter dersom varen ikke dukker opp, eller har mangler. Dette betyr blant annet at dersom man handler på Internett med kredittkort og varen uteblir, kan man kreve at banken må dekke tapet dersom selgeren ikke gjør opp for seg. Det samme gjelder dersom den man handler fra går konkurs før varen eller tjenesten blir levert.

    - Jeg er fornøyd og ikke minst lettet over at denne regelen er besluttet videreført uten begrensninger, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
  • Se også: Angrerett - hvem betaler frakten?