Dette er en type e-post som DNB aldri ville sendt til sine kunder. Foto: Kristina Picard
Dette er en type e-post som DNB aldri ville sendt til sine kunder. Foto: Kristina PicardVis mer

Du har ikke fått mail fra DNB

Titusenvis av nordmenn har fått svindel e-post. Slik gjennomskuer du den.

Titusenvis av nordmenn har mottatt en e-post som prøver å lure deg. Avsender er ikke DNB, selv om det ved første øyekast kan se slik ut.

Har du litt trening, er det imidlertid flere ting du kan ta svindlerne på:

1. Blålenken går til en annen adresse
Dersom DNB skulle henvendt seg til deg, ville lenken ledet til deres eget domene, dnb.no.

Det ser ut som om blålenken leder deg dit, men hvis du holder musepekeren over blålenken i den falske e-posten, vil du se at den leder deg til domenet http://kayaks2go.com/no/dnb.htm, ikke til http://www.dnb.no/appo/logon/start.

2. De passer ikke på deg
Selv om du skulle ha blitt utestengt fra nettbanken din på grunn av for mange gale innloggingsforsøk, vil ikke banken på eget initiativ sende deg en e-post for å be deg ordne opp i problemet. De vil heller aldri sende deg e-poster der de ber deg oppgi innloggingsdata, kortnummer eller lignende. Banken kjenner allerede kortnummeret ditt.

3. Dårlig språk og/eller layout
Den falske DNB-mailen er riktignok utstyrt med bankens logo, men ser du nærmere på den vil du se at den er formulert på svært dårlig engelsk. Internasjonale svindlere er sjelden gode i norsk og vil enten prøve seg på engelsk eller med en oversettelse gjort av Google Oversetter eller lignende programmer. Det resulterer ofte i dårlig språk, noe som bør si deg at det er svindel.

Og hvorfor skulle den helnorske banken DNB sende deg videre til en side på engelsk? Dersom du klikker deg rundt på siden, vil du også oppdage at den ikke inneholder lenker til andre sider slik det kan se ut som.

LES MER: Tre ting du tar dem på!

Ting du tar dem på: Nettadressen er helt ukjent, og hvorfor ville DNB be om alle kortdataene dine på nytt? Foto: Kristina Picard Vis mer



– Et typisk svindelforsøk

– Dette er et veldig typisk svindelforsøk, som både vi og andre banker dessverre ser en del av i løpet av et år. I dag er det veldig enkelt å forfalske både mail og nettsider, og det er alltid noen som vil prøve å lure til seg sensitive opplysninger, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DNB til DinSide.

I løpet av helgen har DinSide mottatt svært mange tips fra lesere som enten vil advare mot den falske e-posten eller som lurer på om det faktisk er DNB som er avsender.

Men banken din vil ikke sende deg e-post på denne måten.

Informasjonssjef i DNB Thomas Midteide advarer mot å oppgi personlige opplysninger på henvendelser som kommer på e-post. Foto: DNB Vis mer


– Verken vi eller andre banker sender ut denne typen mail, og vi vil aldri be deg bekrefte koder eller andre sensitive opplysninger verken ved å sende deg mail eller ringe deg, sier Midteide.

DNB har blitt utsatt for et såkalt phishing-forsøk.

- Sperr kortet!

Midteide advarer mot å oppgi personlige opplysninger på henvendelser fra noen.

– Hvis man er i tvil, bør man ringe banken sin og sjekke.

Har du allerede gått fem på og lagt inn kortopplysningene dine, må du umiddelbart ringe banken din og sperre kortet.

– Det er veldig viktig å sperre kortet hvis man har oppgitt kortnummer til uvedkommende, sier Midteide.