Vil du ha full oversikt over økonomien i ferien? Nye nettbankløsninger gjør det enklere. Illustrasjonsfoto: William Casey/iStock.com
Vil du ha full oversikt over økonomien i ferien? Nye nettbankløsninger gjør det enklere. Illustrasjonsfoto: William Casey/iStock.comVis mer

Du har blitt hørt

Nå blir nettbanken akkurat slik du vil ha den.

«- Til nå har alle nettbanker sett like ut. Det kan vi nå gjøre noe med.Jan Ludvig Werner, forretningsutvikler IBM»


Se for deg følgende:
Du logger deg inn i nettbanken for å betale en regning. Under kontooversikten ser du ditt eget personlige regnskap for de kommende månedene. Ved siden av ligger husholdningsbudsjettet ditt, og nede til venstre har du en liste over hvilke forsikringer du har tegnet, og når regningene forfaller. I boksen ved siden av kan du handle direkte med Oslo Børs, og øverst i høyre hjørne har du direkte kommunikasjon med din personlige kunderådgiver - ved hjelp av chat.

Dette er noe av det Glitnir Bank ser for seg å kunne tilby sine nettbankkunder i nærmeste fremtid. Takket være web 2.0-teknologien som blant annet gjør det mulig å knytte sammen flere databaser, har EDB utviklet en bankportal som kan skreddersys etter ditt personlige behov. IBM er allerede på banen for å selge den til utlandet, og flere norske banker jobber nå intensivt med å kunne tilby de beste løsningene.

Jan Ludvig Werner, IBM Vis mer


Alt på ett sted

- Til nå har alle nettbanker sett like ut. Det er det samme om det er finansmannen, tenåringen, eller farmor som logger seg inn, de har alle fått opp det samme skjermbildet med de samme mulighetene. Dette kan vi nå gjøre noe med, forklarer Jan Ludvig Werner, forretningsutvikler i IBM.

Den nye teknologien knytter sammen ulike databaser slik at nettbanken kan samarbeide med tredjeparter som er interessante for deg, og det er du som forbruker som skal kunne velge. Slik kan bankene være mer fleksible i hvilke kundegrupper de ønsker å satse på, og vinne noe av kundelojaliteten tilbake.

Slik blir fremtidens bank.

Din personlige bank

- Nettbanken skal ikke lenger være statisk. Vi tilbyr en smørbrødliste der kundene skal få velge hvilke tjenester de vil ha, og hvordan skjermbildet skal se ut når du logger deg inn. For å gjøre det enkelt for kunden, vil vi tilby noen skreddersydde maler for de ulike kundegruppene, men disse kan endres etter egne behov og ønsker, sier Vegar Kruke i Glitnir Bank.

Han ser for seg maler som er tilpasset både kjønn, alder og behov. Bankens kundetilbud vil også bli justert etter hvem du er. En eldre kunde skal slippe å få tilbud om BSU.

Noen ønsker seg en enkel nettbank med stor skrift. Løsningen er rett rundt hjørnet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Chat med banken

Det er blant annet de yngre kundene som tvinger bankene til å tenke annerledes. Bankene vil kjempe om disse kundene ved å tilby mer dynamiske løsninger med drag 'n' drop, nettsamfunn (communities) og chat. Trolig vil det også bli mulig å endre det visuelle uttrykket ved hjelp av farger og fonter.

Bankboksen tilbake

Konseptet bankboks er noe som for mange hører fortiden til, men begrepet er i ferd med å bli relansert i den digitale verdenen.

- Jeg vet at flere banker jobber med å utvikle denne tjenesten. Hvor gjør du av viktige dokumenter når du for eksempel bytter PC? Nå kan du snart lagre alt fra elektroniske billetter til digitale bilder i nettbanken din, forteller Werner.

Lettere å jobbe i bank

Avdelingssjef i EDB, Ann Merethe Lysø Sommerseth, er opptatt av de mindre synlige fordelene med den nye bankportalen.

- Det er viktig å merke seg at de bankansatte også vil jobbe i det nye systemet. Det betyr at de får tilgang til ulike registre og programmer på én og samme platform og kan jobbe raskere, noe som kommer kundene til gode.

Verken Glitnir Bank, IBM eller EDB ser for seg at den nye løsningen vil bli dyrere for kunden. De tror nettbanktjenester vil fortsette å være gratis også i fremtiden.

Sentralbanksjefen liker ikke at bankene fjerner gebyrene.