<B>LOKKETILBUD:</B> I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg.  Foto: Colourbox.com
LOKKETILBUD: I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg. Foto: Colourbox.comVis mer

Du bør kreve prisavslag

Hvilke rettigheter har du dersom noen selger deg et "nytt" produkt som har vært brukt?

Har du noen gang mistenkt at du har kjøpt et brukt produkt som egentlig skulle vært nytt? Det er nemlig ikke helt uvanlig. En person på DinSides forum har rapportert at han kjøpte en TV fra en nettbutikk, og fant flere bevis på at produktet var brukt.

Blant annet manglet mye av innpakningen, og systemets såkalte service mode viste at TV-en var brukt i minst 13 timer.

Tidligere har vi hørt om blant annet personer som har kjøpt tilsynelatende nye mobiltelefoner, som har vist seg være fulle av ukjente tekstmeldinger (ekstern lenke).

Villedende markedsføring

Å markedsføre et brukt produkt som nytt, er selvfølgelig ikke lov.

- Det er klart villedende å markedsføre et brukt produkt som nytt. Et helt klart brudd på markedsføringsloven, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Gjedrem sier at dersom produktet er åpnet, kan det karakteriseres som en mangel på produktet, noe forbrukeren må bli opplyst om før kjøpet.

Jo Gjedrem, Forbrukerombudet Foto: Forbrukerombudet Vis mer


- Dette vil meget lett anses som en mangel, og være grunnlag for et prisavslag, sier Gjedrem til DinSide.

Rådgiver Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet er enig i at du i hvert fall bør kreve prisavslag når du opplever å ha kjøpt et brukt produkt som skulle vært nytt. Men kan du gå så langt som å heve kjøpet?

- Nei, hvis en skal heve kjøpet må det være en vesentlig mangel ved produktet, og dette kan i utgangspunktet ikke bli ansett som vesentlig. Men at en skal ha en omlevering av varen er åpenbart, eventuelt bør du få prisavslag, sier Nortvedt til DinSide.

LES OGSÅ: Her blir du lurt

Nytt er bedre enn brukt

Nortvedt mener butikkene må være helt klare på at nytt skal være nytt.

- Nytt er et begrep som vi må verne om, og ikke vanne ut. Det ligger en verdi i å selge noe som nytt. Det er noe helt spesielt å pakke ut en ny TV, være den første til å lese bruksanvisningen og være den første til å lade opp et produkt, sier Nortvedt.

Ifølge han burde det ikke være tvil om hva som kan defineres som nytt.

- Ordet nytt bør forbeholdes helt nye produkter, som ikke er pakket opp, sier han.

Her er kundene mest fornøyd

Kan vi skylde på bytteretten?

Mange butikker har åpent kjøp i en viss periode, noe som betyr at brukte varer kan returneres og pengene blir tilbakebetalt. Det vil være ulovlig av butikken å selge disse varene videre uten at det opplyses om at dette er returvarer.

Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet Vis mer


- Hvis det er salg i en butikk, fordi varene er kommet i retur, skal butikkene opplyse om at dette er returvarer, sier Nortvedt.

Han legger til at returretten er et glimrende initiativ fra butikkene, så lenge kundene ikke blir lurt til å kjøpe brukte varer som tilsynelatende er nye.

- Returrett er et servicetilbud for forbrukerne som gir en reell garantimulighet i tillegg til forbrukerkjøpsloven, godt initiativ fra butikkene. Det er et godt konkurransefortrinn som butikkene må ta på sin kappe og ikke overføre kostnadene til forbrukeren, sier Nortvedt.

Unntaket

Ingen regel uten unntak, heller ikke her. Kjøper du musikk, film eller et spill, kan det hende forseglingen er brutt, og platen tatt ut av coveret. Dette gjør en del butikker for å stille ut omslaget uten å risikere at platen blir stjålet.

- Alt blir sendt forseglet fra vårt varelager, men vi vet at noen butikker bruker coveret i butikk, og tar ut spillet, for at det ikke skal bli stjålet, sier Birgit Berglund i Nordisk Film Distribusjon, som distribuerer blant annet Playstation her i Norge.

Deler av denne artikkelen er tidligere publisert på DinSide.