MISFORSTÅELSE: Anbefalingen om 8 glass vann daglig skyldes ganske enkelt en misforståelse. Foto: Colourbox.com
MISFORSTÅELSE: Anbefalingen om 8 glass vann daglig skyldes ganske enkelt en misforståelse. Foto: Colourbox.comVis mer

«Du bør drikke 8 glass vann om dagen»

Myte eller sannhet?

Du har sikkert hørt rådet om at du bør få i deg minst åtte glass med vann hver dag – i tillegg til det du måtte innta av annen drikke, som jus, kaffe eller te.

Det er ingen tvil om at vann er bra for deg, men trenger du virkelig så mye?

Hva er flaskevann?

Bare en myte

Svaret er nei, ifølge Heinz Valtin, nyreforsker og pensjonert fysiologiprofessor ved Dartmouth Medical School, skriver Scientific American.

Flere studier har sett nærmere på «anbefalingen» og har kommet fram til at det ikke er noen klare beviser for at det å drikke store mengder vann er fordelaktig.

Her er slankevannet

Stem her!

Følger du rådet om å drikke 8 glass vann daglig? (Avsluttet)
Nei(75%) 461
Ja(21%) 131
Nei, men gjorde det før(4%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I 2002 prøvde Valtin å finne ut hvordan 8 vannglass om dagen-regelen oppstod. I USA er denne kjent som 8 x 8 – nemlig åtte glass med 8 ounces vann (cirka 2,4 dl), som tilsvarer et daglig vanninntak på totalt 64 ounces (cirka 19 dl).

Han kom fram til at rådet faktisk ser ut til å grunne i en misforståelse.

Vannbehovet blir dekket

I 1945 antydet Food and Nutrition Board, nå en del av US National Academy of Sciences Institute of Medicine (en institusjon som tilsvarer Det norske vitenskapsakademi), at en person burde få i seg en milliliter med vann for hver kalori med mat.

Det betyr at et kaloriinntak på 1900 kalorier tilsvarer et vanninntak på 1900 milliliter med vann - en mengde som er merkverdig nærme 64 ounces.

Vannet etser bort tennene

Mange kostholdseksperter og folk flest gikk imidlertid glipp av et kritisk poeng som fulgte denne anbefalingen: Nemlig at mye av behovet for vann ble dekket av vanninnholdet i mat.

Forskning har dessuten vist at vi får i oss det meste av nødvendig væske gjennom jus, melk og andre drikker.

Stol på kroppens signaler

Så hvor mye vann bør du egentlig drikke?

For enkelte kan det være gunstig å drikke mye vann, som personer med nyrestein eller urinveisinfeksjon, forklarer Valtin til Scientific American.

- Du trenger ikke vann

Ifølge Helsenett kan økt væsketilførsel også være nødvendig for:

  • pasienter med økt væskebehov
  • idrettsutøvere
  • personer som deltar i lengre, fysisk anstrengende aktiviteter
  • mennesker som lever under ekstreme forhold
Ellers holder det ganske enkelt å drikke når du er tørst. Med andre ord: Stol på kroppens signaler.

Øl er bedre enn vann