<B>PREMIERE:</B> Alice er tilbake i Eventyrland på norske kinoer i kveld. Ser du filmen på Colosseum i Oslo får du en ekstra liten overraskelse i forkant. Foto: Disney
PREMIERE: Alice er tilbake i Eventyrland på norske kinoer i kveld. Ser du filmen på Colosseum i Oslo får du en ekstra liten overraskelse i forkant. Foto: DisneyVis mer

Du bestemmer hva som skjer

I kveld kan kinopublikum i Oslo få med seg en helt unik og spesiell opplevelse før filmen starter.

Mange gleder seg nok til å få med seg premieren på den nye Tim Burton-storfilmen Alice in Wonderland i kveld.

Men det kan lønne seg å komme litt tidligere enn vanlig. Publikum som tar turen til Colosseum kino i Oslo får nemlig en ekstra overraskelse i forkant av filmen.

For første gang i Norden kan kinogjengerne oppleve en norskprodusert interaktiv 3D-reklame.

LES OGSÅ: Nå er 3D-brillene tilbake

Du bestemmer

Og når vi skriver interaktiv reklame, betyr det at publikum blir nødt til å engasjere seg.

Mens du sitter i salen må du nemlig vinke og veive med armene dine for å påvirke handlingen i reklamefilmen.

Og handlingen i reklamefilmen er enkel og grei: Et fartøy må manøvreres gjennom et brelandskap fullt av isfjell. Publikums engasjement avgjør om fartøyet kommer trygt i havn.

DÅRLIG PR-STUNT ELLER GOD UNDERHOLDNING? Vi oppfordrer lesere som ser reklamefilmen om å fortelle hva dere synes i debatten nederst i artikkelen.

Sensorer bak lerrettet

Teknologien er utviklet i England og består av kamera, infrarøde skannere og sensorer som plasseres bak kinolerretet. Du kan se demonstrasjonfilmer av teknologien her.

I første omgang vil teknologien bare være tilgjengelig på storsalen i Colosseum kino, men Capa kinoreklame håper å bygge ut teknologien på de åtte-ti største kinoene i landet.

– Vi ser at publikum elsker 3D, se for eksempel suksessen til Avatar. Det blir mer underholdene og engasjerende å sitte i salen før filmen, i tillegg får annonsørene mulighet til å involvere publikum på en helt ny måte og kan ”leke” enda mer med den kreative delen, sier markedssjef i CAPA Kinoreklame, Gareth Williams, i en pressemelding.

Lyst på 3D i din egen stue?

SALEN BESTEMMER UTFALLET: I den interaktive reklamefilmen skal publikum styre dette skipet gjennom smale ifjell. Foto: Capa kinoreklame Vis mer


Gulv

Det er spennende tider i møte for folk som liker å gå på kino. Opplevelsene i forkant av filmen ser ut til å bli en viktigere del av kinobesøket. Og om ikke PR-stuntet med interaktiv kinoreklame er nok, kan publikum på Colosseum oppleve en annen morsom liten ting før Johnny Depp inntar lerretet i kveld.

For akkurat nå rigger Colosseum opp et seks kvadratmeter stort gulv i kinoens foajé, som vil reagere når publikum går over det. Det ligger med andre ord an til å bli en meget aktiv filmopplevelse på Oslos kinostorstue i kveld.

ENGASJEMENT: Ifølge selskapet bak teknologien, vil det se omtrent slik ut når publikum ser og deltar på de interaktive reklamefilmene. Foto: Tangibal.no Vis mer


TEST: DinSide har testet deluxe-salen i hovedstadens nye kinobygg