Visste du at du egentlig står fritt til å velge hvilken taxi du vil kjøre med?
Visste du at du egentlig står fritt til å velge hvilken taxi du vil kjøre med?Vis mer

Drosjekalkulator for Oslo

Dra markøren dit du skal i Oslo, og vår nye Drosjekalkulator gir deg prisen med byens fem selskaper.

Drosjetakster er temmelig kompliserte greier. De fleste selskapene har fire forskjellige tidssoner, avhengig av klokkeslett, ukedag og hvorvidt det er en helge- eller høytidsdag. For hver av av tidssonene er det forskjellig takst avhengig av antallet passasjerer.

DinSide har gjort det enklere for deg, ved en kalkulator der du bruker musepekeren til å sette start- og endepunkt på kartet, så kommer prisen med byens fem selskaper frem.

Prøv drosjekalkulatoren

Fire summer på kvitteringen

Når turen er over, får du en kvittering hvor totalsummen er fordelt på fire kategorier: Såkalt påslag (en sum taksameteret starter på), betaling for tiden bilen sto stille, betaling for tiden bilen kjørte svært sakte/sto i kø og vanlig kilometerbetaling.

Kalkulatoren gjør et forsøk på å beregne alle fire.

Les også: Drosjene må synliggjøre prisene

Klokkeslettet fra din datamaskin

Kalkulatoren beregner prisen for 1-4 personer i bilen, altså en vanlig drosje. Påslaget henter vi fra selskapenes prislister. Dette vil variere med tidssonen, og kalkulatoren velger riktig tidssone ved hjelp av klokken på datamaskinen din (den bør altså gå riktig).

Påslaget er også høyere om du ringer etter drosje enn om du praier den på gaten eller ved en holdeplass. Enda dyrere er forhåndsbestilling gjennom Oslo Taxi. De øvrige selskapene har ikke noe ekstrapåslag ved forhåndsbestilling. I kalkulatoren kan du oppgi hvordan du får tak i bilen.

I tillegg til påslaget, krever ett av selskapene - Oslo Taxi - fem kroner pr. tur for å dekke utgiftene til "Oslopakke 3". Ifølge selskapets nettsted, fremgår ikke dette av taksameteret, men "kreves inn av sjåføren".

Distansen fra Google Maps

Kalkulatoren bruker Google Maps, som tegner raskeste kjørerute (vel, sånn omtrent) på kartet og beregner avstanden.

Kilometertaksten som gjelder ved denne tidssonen henter vi fra pristabellen. I en ideell verden skulle det nå bare vært å multiplisere denne med antall kilometer og legge til påslaget, så hadde vi prisen. Men det løper en egen ventetakst.

Køer og røde lys

Ventetaksten gjelder ikke bare når bilen står helt stille, men også når den kjører så sakte at kilometertaksten gir sjåføren lavere inntekt. Denne grenseverdien ligger et sted mellom 20 og 30 kilometer i timen. Den er beregnet nøyaktig i bunnen av kalkulatoren.

Kalkulatoren gjelder for Oslo, så her vil det alltid være et rødt lys eller to på en drosjetur. Når folk skal til og fra arbeidet med bil, ødelegger de også i den grad fremkommeligheten for hverandre at reisetiden kan dobles eller tredobles. Også dette forsøker kalkulatoren å beregne ved å operere med en kjernerushtid og en skulderrushtid.

I kjernerushtiden regner kaklulatoren med at drosjen står helt stille under 40% av reisetiden og at den kjører på ventetakst 60% av distansen. Dette har dramatiske konsekvenser for den beregnede prisen, men slik er det også i virkeligheten.

Les også: Taxinæringen blir slaktet av forbrukerne

Også for mobiltelefon

Har du en avansert mobiltelefon, kan du fra lille julaften gå inn på http://mobil.dinside.no og kjøre drosjekalkulatoren på telefonen (se under menyen "Verktøy"). Dessverre virker ikke finessen med at du kan dra reisens endemarkører på iPhone, så du må skrive inn adressene. Google Maps har den særegenhet at den finner flere adresser når du drar markørene enn når du skriver inn de samme adressene. Pust rolig og prøv en nærliggende adresse.

Flere byer?

Det finnes ingen samlet, nasjonal oversikt over drosjetakster. Vi har hentet de fem selskapenes takster fra deres hjemmesider, hvor de er presentert uten noen felles struktur. Noen har et scannet bilde av papir-prislisten på nettstedet.

Å gjøre kalkulatoren nasjonal er således en stor oppgave, men kanskje skal vi, når vi har behov for kjenne juleflesket renne av, sette oss ned og legge inn drosjeprisene for de øvrige 4 - 9 største byene i Norge også.

Ingen taksameterkontroll

Måleapparater som brukes ved kjøp og salg er generelt underlagt Justérvesenets kontroll. Så ikke med taksametere. De er ikke underlagt noen kontroll i det hele tatt, og da Forbrukerrapporten bestilte noen drosjer og lot dem kjøre en forhåndsoppmålt runde på Bjerke travbane i Oslo, var det til dels store avvik. Og ingen gikk i kundens favør.

Så her anbefaler vi krangling. Helst en tidlig første nyttårsdags morgen, med flekker på skjorta og diksjon som etter en traumatisk tannlegetime.

>>> Gå til drosjekalkulatoren

Vis mer