Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

- Dropp kjøttet for miljøets skyld

Du kjører kanskje ikke bil, men har du tenkt over at kjøttmiddagen din også kan gjøre deg til en miljøsynder?

Spiser du og kjæresten din en solid biff hver, bidrar dere faktisk til utslipp tilsvarende 15,8 kilo CO2. Produksjon av oksekjøtt er nemlig svært ressurs- og energikrevende.

- En kilo poteter gir derimot bare utslipp på drøyt 200 gram CO2, påpeker Pål W. Thorbjørnsen, informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening.

Professor Lars Bakken ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har en klar miljøappell:

- Regner man på antall CO2-ekvialenter per kilo kjøtt er det ganske mye, sier han og oppfordrer til å bli vegetarianer for å redde klimaet.

Tomme for fisk
Thorbjørnsen understreker også at flere fiskearter i Norge er truet av overfiske.

- En svært omfattende internasjonal undersøkelse konkluderer med at alle verdenshavene nærmest vil være tomme for fisk i år 2048, dersom belastningen på marint liv fortsetter med dagens tempo, sier han.

Han oppfordrer oss derfor til å spise lavt i næringskjeden, og spise mer grønnsaker og mindre kjøtt og fisk.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Vanlig å være veggis
Han har allerede nådd fram til enkelte med sitt budskap, for stadig flere kutter ut visse matvarer i matveien. Ifølge Thorbjørnsen er det gjerne fem årsaker til vegetarisme: Av hensyn til dyr, mennesker, miljø og egen helse, i tillegg til at det er en trend mange ønsker å identifisere seg med.

Men uansett årsak er det viktig å huske på helsa si også. For det er flere viktige næringsstoffer som kan utebli når man kutter matvarer fra kostholdet.

Les også: Vegetarkost holder vekten nede

Vegetarianere, som ikke spiser kjøtt og fisk, faller inn i forskjellige grupper:

Lakto-ovo-vegetarianere spiser både egg og melkeprodukter og er den vanligste typen vegetarer. Lakto-vegetarianere spiser melkeprodukter men ikke egg, og veganere spiser verken egg, melkeprodukter eller andre produkter fra dyr.

Et balansert sammensatt lakto-vegetarisk kosthold kan være sunt fordi det inneholder masse fiber, vitaminer og mineraler, så fremt matvarer som fullkornprodukter, melk, ost, frukt, grønnsaker, belgvekster og litt nøtter inngår i basiskosten.

Undersøkelser viser imidlertid at veganere kan få i seg for lite kalsium, jern, selen, protein, jod, sink og omega-3-fettsyrer og vitamin B, D og B12. Sistnevnte finnes bare i kjøtt.

Bedre sexliv som veggis, oppfordrer Pamela Anderson!

Kilder til de viktige næringsstoffene:
Dette er kildene til de næringsstoffene vegetarianere bør du sørge for å få i seg nok av:

  • Vitamin D: Plantemargarin og smør tilsatt vitamin D, ekstra lettmelk eller kosttilskudd. Les også: Vegetarianere krever gratis vitamin D
  • Kalsium: Melk, meieriprodukter, bladgrønnsaker, kål, erter, bønner, linser, rotfrukter, mandler, sesamfrø og tørket frukt.
  • Vitamin B12 og B2: Melk og melkeprodukter, samt kosttilskudd.
  • Selen: Fullkornprodukter, egg, melk og nøtter.
  • Jern: Grovt brød, fullkornmusli, belgvekster og grønne bladgrønnsaker.
  • Protein: For at kroppen skal kunne utnytte proteinet bedre er det bra å spise erter, bønner og linser sammen med pasta, brød eller andre helkornprodukter. Soyaprodukter øker også proteininnholdet i kosten.
  • Jod: Melk, ost, salt med tilsatt jod, tangmel eller alger fra havet.
  • Sink: Belgvekster, nøtter, frø, fullkornprodukter, melk og melkeprodukter.
  • Omega-3 fettsyrer: Linolje, linfrø, rapsolje, soyaolje og valnøtter.
  • I Norge antar man at over 100.000 kutter ut kjøtt og fisk fra kosten sin, og eventuelt andre matvarer, ifølge en SIFO-undersøkelse fra 2004. Det er en fordobling på ti år.

    Les mer på Lommelegen: Er vegetarmat sunn?

    Kilde: Matportalen