Dropp dyrt nummer

Irriterer du deg over skyhøye minuttpriser til 820- og 815-nummer? Prisen på slike samtaler blir fort et tresifret nummer. Heldigvis finnes det gode alternativer.


Rådyre spesialnumre

Kundeservice, supporttelefoner, svartjenester... En rekke firma opplyser kun om 820-, 815-, eller lignende dyre telefonnummer når du skal ringe kundeservice eller supporttelefoner. Det kan fort bli en dyr affære.


"Denne tjenesten koster 24,50 kroner per minutt. Egne priser gjelder fra mobiltelefoner."

I tillegg til latterlig høye minuttpriser, kan ventetiden fort bli lang. Og der noen kun lar den latterlig høye minuttprisen løpe fra de faktisk svarer deg, må du andre steder betale for 20 minutters venting, samt den tiden det tar deg å taste deg gjennom en eventuell tjenestevalg-meny.

Les mer om hvorfor de dyre numrene er ekstra, ekstra dyre fra mobiltelefon - og med startpriser på opptil 175 kroner før du har fått sagt et pip.

(Trykk på bildet for å se en større versjon.) Vis mer


Sparetips 1: La andre ta regningen

Søker du etter telefonnummer på Gule Sider, har du kanskje oppdaget Ring gratis-funksjonen. Denne er like genial som den høres ut som. I stedet for at du betaler i dyre dommer for å ringe et firma, ringer en representant for firmaet deg!

Alt du behøver å gjøre er å trykke på "ring gratis"-lenken ved siden av telefonnummeret, og et lite vindu popper opp. Tast inn nummeret ditt, og så er det bare å vente på at en kundebehandler fra det firmaet du har kontaktet ringer deg tilbake. Enklere kan det vel ikke bli? Kø slipper du også. Dessuten gjøres det ikke forskjell på fasttelefon og mobiltelefon, så du slipper å sitte hjemme og vente på telefon.

Det er både dyrt og kjedelig å vente på svar. Illustrasjonsfoto: Thiago Massambani Foto: Thiago Massambani Vis mer


Sparetips 2: Bruk alternative nummer

Et annet alternativ, om du foretrekker å ringe selv, fremfor å vente på at noen skal ringe deg tilbake, er å ringe et ordinært telefonnummer. De fleste selskapene har vanlige nummer, eventuelt mobilnummer (trådløst kontor) du kan ringe istedetfor 815-PIZZA.

- Slike numre er veldig dyre, spesielt om en ringer fra mobil. Det er bare dumt når det finnes billigere alternativersier Eugenie Pedersen til DinSide.no.

Pedersen har tatt initiativet til å samle flere slike nummer i en Google-gruppe, basert på en mail hun mottok før jul.

Nettstedet Alternative telefonnummere har imidlertid en mye større oversikt. Her finner du numre du kan ringe til vanlig takst til en rekke større norske firmaer. I tillegg er det både forum og spør- og svartjenester.

- Et annet aspekt er at bedrifter med slike numre lar en gjerne sitte lenge og vente i kø før man får svar, noe som også bidrar til at samtalen fort kan bli veldig dyr, påpeker Pedersen.

Du trenger heldigvis ikke ta gammel teknologi i bruk for å spare penger. Illustrasjonsfoto: Per Hardestam Foto: Per Hardestam Vis mer


Vær din egen detektiv

Det tar ikke lang tid å finne alternativer til de dyre kundenumrene. Sjekker du Gule Sider - skriv "hovedkontor" eller "AS", "ASA" eller lignende etter ønsket firmanavn. Kommer du til feil avdeling, blir du som oftest satt videre.

På selskapers nettsteder er de dyre numrene oftest veldig lett tilgjengelig, mens vanlige telefonnumre er bedre gjemt. Let litt. Les den lille "om oss" skriften. Her er det nesten uten unntak telefonnummer til firmaets sentralbord.

En liten hake

Det er dessverre ikke alle sentralbordmedarbeidere som like villig setter deg over til kundestøtten. Men her, som alltid, hjelper det å spørre pent. For eksempel: Ber noen deg om å ringe et annet nummer, spør om de like godt kan sette deg over.

Mens noen aktivt har dyre numre for å tjene på kundene, har andre firmaer kortversjoner for å hjelpe dem (og tjene litt, selvfølgelig). Enkle taxinumre for eksempel. Lette å huske - ja - men det koster deg mye å slippe å huske på noen numre til. Lagrer du nummeret til ditt lokale taxistopp i stedet for det enkle, havner du på samme sentral dersom ingen plukker opp lokalt.

Smart: Finn billig-numrene til dine tjenesteleverandører og legg dem inn på din mobil, eller ha en liste lett tilgjengelig ved telefonen din. Ringer du mange slike telefoner, kan det være mye å spare.

NB! 24-timers servicetelefoner, som for eksempel reiseforsikring eller sperring av bankkort, bør du ikke slette, men hvem sier at du ikke kan merke dem med "DYR" eller "Bare i nødstilfelle" etter firmanavn?


Vet du om noen andre smarte omveier, eller numre du kan ringe? Legg gjerne inn i debatten eller send en mail til [email protected].