Denne bøssa bør du ikke bruke for ofte. Foto: Colourbox
Denne bøssa bør du ikke bruke for ofte. Foto: ColourboxVis mer

Dropp bordsaltet!

Det finnes langt bedre saker å bruke på maten.

Tenker du over hva du salter maten med? Det burde du gjøre, en større fersk studie tatt i betraktning.

Forskere ved Wageningen universitet i Nederland har sammen med Unilever gransket saltkonsumet i 21 vestlige land.

Dette har de igjen sett i forhold til inntaket av kalium i de respektive landene. Resultatet er nokså entydig: Vi spiser for mye salt og får i oss for lite kalium.

Les også: Dette er saltere enn potetgull

Mye salt = høyt blodtrykk

Følgen av overdreven saltbruk er at altfor mange av oss får for høyt blodtrykk. Faktisk har bare 20-30 prosent av befolkningen i den vestlige verden optimalt blodtrykk.

Bordsaltet er storsynderen selv når det gjelder å øke blodtrykket vårt. Norske myndigheter anbefaler at du spiser fem gram salt per dag, men Ola Nordmann likevel spiser i gjennomsnitt det dobbelte. Unge menn er blant verstingene.

Lyst til å kutte ned på bordsaltet? Her er det hjelp å få

Velg dette i stedet

Men maten kan jo fort bli ganske smakløs om du kutter saltet helt. Løsningen da er å erstatte bordsaltet med mineralsalt som inneholder kalium.

Kalium bidrar nemlig til å senke saltforhøyet blodtrykk. Det er natrium, som er det samme saltet du finner i bordsalt, i mineralsalt også, men kaliumeffekten reduserer de negative virkningene av saltet.

Les også: Her går saltalarmen

Det anbefalte daglige inntaket av kalium er 4,7 gram daglig. I den vestlige verden får vi bare i oss mellom 1,7 og 3,7 per dag.

Her er det altså mye å hente - og du behøver ikke å spise tam mat heller. Bruk bare mineralsalt framfor bordsalt.

Velger du i tillegg matvarer som er rike på kalium, bananer for eksempel, er du kommet langt på vei.