Nyter du et glass vin en gang iblant, eller blir det litt i meste laget? Foto: colourbox.com
Nyter du et glass vin en gang iblant, eller blir det litt i meste laget? Foto: colourbox.comVis mer

Drikker du for mye?

Ta testen og finn ut om du har sunne alkoholvaner.

Drikker du et glass vin hver dag i god tro om at det er bra for hjertet? Eller holder du deg edru på ukedagene, men heller nedpå det du klarer hver fredag og lørdag kveld?

Sunt eller usunt?

Det er ikke alltid lett å vite hva man skal tro – den ene dagen er det bare sunt å ta seg et glass eller to om dagen, mens vi den andre dagen får høre at vi ikke bør drikke alkohol i det hele tatt hvis vi har noe ønske om å noen gang få oppleve å bli besteforeldre.

WHO trekker et skille på rundt to enheter om dagen. Hvis man ikke drikker mer enn to enheter om dagen har man altså liten risiko for helseskader, mens risikoen øker hvis man får i seg mer enn dette.

Les også: Gikk det galt på veien hjem fra polet?

Helsedirektoratet opererer ikke med noen slik grense, da de mener at det ikke finnes noe enkelt svar på hvor mye man trygt kan drikke.

Ifølge dem er det å drikke to-tre enheter om dagen antakeligvis forbundet med liten risiko (så lenge man ikke er gravid, har spesielle sykdommer eller bruker medikamenter), men de understreker samtidig at det generelle rådet bør være «jo mindre, jo sjeldnere, jo bedre».

Én enhet er det samme som ett glass vin (12 cl), én liten øl (33 cl) eller 4 cl sprit.

Les også: Derfor bør du velge svakere vin

Alkoholmisbrukere og risikobrukere

Men det er som sagt vanskelig å trekke skarpe skiller mellom hva som er sunne og usunne alkoholvaner.

- Det er bare du selv og dine omgivelser som kan svare på om du har et alkoholproblem, sier Charlotte Lundhagen, som er psykoterapeut på behandlingssenteret Plattform Stockholm, til Expressen.

Føler du deg truffet?

Drikker du for mye? (Avsluttet)
Nei, jeg tror jeg har et sunt forhold til alkohol(23%) 712
Ja, jeg drikker iblant for mye på én gang, særlig i helgene(23%) 705
Ja, jeg drikker nok litt for ofte, selv om det ikke blir så mye hver gang(17%) 536
Ja, jeg drikker nok både litt for ofte og litt for mye(15%) 471
Nei, jeg drikker sjelden(12%) 361
Ja, jeg har nok egentlig et alkoholproblem(7%) 203
Nei, jeg drikker ikke i det hele tatt(4%) 126
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og det er én ting å være alkoholmisbruker – noe annet og langt mer vanlig er det å være en såkalt risikobruker. Dette dreier seg om personer som ofte blir altfor fulle når de tar seg en fest, eller som ha flere glass vin hver kveld for å klare å slappe av.

Les også: Disse medisinene bør du ikke mikse med alkohol

Ifølge Helsedirektoratet er ti prosent av alle nordmenn såkalte storforbrukere av alkohol, og disse drikker halvparten av all alkohol som konsumeres i Norge. Tall fra Folkehelseinstituttet viser også at rundt 70.000 nordmenn drikker over seks alkoholenheter om dagen.

- Hvis du begynner å sove dårlig, får angst eller tabber deg ut når du drikker har alkoholen blitt et problem, sier Bengt Kirschon, som også er terapeut på Plattform Stockholm, til Expressen.

- Det samme gjelder hvis alkoholen begrenser livet ditt, slik at du for eksempel ikke kan dra på ferie et sted hvor det ikke er mulig å få tak i alkohol.

Les også: Drikk uten å bli fyllesyk

Avdekk det egentlige problemet

Når det gjelder alkohol kan både «lite og ofte», og «sjelden, men mye» betegnes som risikoatferd, men årsaken til at man drikker er ofte den samme uansett hvordan mønsteret er: du vil unne deg noe godt. Da kan det være lurt å spørre seg selv hvorfor du har behov for dette.

- Hvis du jobber så mye at du er nødt til å koble av med et par glass vin hver kveld er kanskje problemet at du jobber for mye, sier Lundhagen.

Det at familie, kolleger eller venner reagerer på hvor mye du drikker er også et faresignal.

- Hvis du er en risikobruker kan det være en god idé å avstå fra å drikke alkohol i det hele tatt en stund, slik at du kan få balanse i livet ditt igjen, mener Lundhagen.

Les også: Her er den store promilletabben

Men hvordan vet du om ditt forhold til vinglasset er sunt eller usunt?

TEST DEG SELV HER: Få svar på hvilken type alkoholvaner du har – og om de er sunne.

Fortsatt usikker?

9 varselstegn på at du er i ferd med å bli avhengig:

  • Du fortsetter å drikke selv om det får negative konsekvenser.
  • Du tåler stadig mer alkohol.
  • Du får abstinenser som svetteanfall, skjelvinger, angst og hjertebank.
  • Du har lyst til å drikke mer dagen derpå – og det får deg til å føle deg bedre.
  • Du har ofte blackouts (perioder du ikke husker noe fra) når du drikker.
  • En liten mengde alkohol gir deg et sug etter mer.
  • Du har ikke kontroll på alkoholforbruket, og drikker oftere og/eller mer enn du har tenkt.
  • Du får svært lyst på alkohol hvis du ser det eller tenker på det.
  • Du vil ikke vedkjenne for verken deg selv eller andre at du er avhengig, og du hevder at du har kontroll.
  • Les mer: Er du i faresonen for å bli avhengig?

    Kjenner du deg igjen? Da bør du lese videre.

    7 tiltak for å minske alkoholforbruket:

  • Drikk vann i stedet for alkohol til maten.
  • Hopp over vorspielet.
  • Drikk noe alkoholfritt i tillegg til alkoholen – drikk for eksempel vann til vinen.
  • Ikke oppbevar alkohol hjemme – særlig ikke vin på kartong, som det er lett å gå å supe av...
  • Fortell dem rundt deg at du har tenkt å endre alkoholvanene dine.
  • Vann ut vinen.
  • Ikke bli full – det vil si, drikk aldri mer enn fire enheter på én kveld hvis du er kvinne, eller fem enheter på én kveld hvis du er mann.
  • Prøv DinSides promillekalkulator!

    Kjenner du noen som drikker for mye? Ikke vær redd for å si fra! Foto: colourbox.com Vis mer


    Selv om du kanskje ikke føler deg truffet av denne artikkelen selv kan det godt hende at du kjenner noen som burde ha blitt det. Og hva gjør du da?

    7 råd til deg som kjenner noen som drikker for mye:

  • Våg å si fra, selv om det føles rart eller vanskelig.
  • Ikke aksepter at vedkommende for eksempel blir kanonfull på hver eneste fest – du skal ikke unnskylde oppførsel som ikke hadde vært akseptabel hvis vedkommende hadde vært edru.
  • Spør vedkommende hvordan hun eller han har det – det kan hende at det finnes bakenforliggende årsaker til at vedkommende drikker.
  • Still krav – du skal ikke behøve å leve med konsekvensene av at vedkommende drikker.
  • Fortell vedkommende hvordan drikkingen hans eller hennes påvirker deg.
  • Se på drikkingen som hvilket som helst annet problem – ikke fei det under teppet.
  • Ring gjerne en alkoholrådgivningstelefon – du kan for eksempel ringe RUStelefonen på telefon 08588.
  • Les også: Alkohol + antibiotika – er det lurt?

    Nyttige linker:

  • www.rustelefonen.no
  • www.anonymealkoholikere.no
  • www.blakors.no
  • Kilder: Expressen, WHO, Helsedirektoratet