Drikk vann i varmen

Sommer, sommer sommer! Men hva gjør du når det rett og slett blir for varmt? Les rådene her:

Det finnes et godt råd for å beholde både humør og helse når sommervarmen er på sitt verste: Drikk nok vann.

Når det blir ubehagelig varmt vil du svette mye og føle deg sliten. Om du ikke er i stand til å kjøle ned kroppen i skyggen eller begrense aktiviteten kan resultatet bli heteutmattelse.

Dette er en tilstand hvor du føler deg syk av varmen og kan trenge behandling for å komme deg til hektene igjen.

Om du føler deg kvalm, svimmel og sliten eller får muskelkramper er det et tegn på at du er på vei inn i heteutmattelse.

Symptomer på heteutmattelse er blek og kjølig hud, hurtig åndedrett og puls og store pupiller. En person med heteutmattelse bør opphøre all aktivitet, komme seg i skyggen og drive forsiktig nedkjøling ved å fjerne klær og kjøle huden med lunkent vann og luft.

Om pasienten har nedsatt bevissthet bør lege kontaktes snarest.

Se opp for heteslag
Heteslag er en mer alvorlig situasjon hvor kroppens termostat fullstendig har gitt opp å kontrollere kroppsvarmen. Før heteslaget inntrer blir gjerne adferden mer aggressiv og rotete, og bevisstløshet kan komme plutselig. Symptomer på heteslag er høy kroppstemperatur (over 40 grader C), varm tørr hud, rask og kraftig puls som blir svakere og synkende blodtrykk.

Behandling av heteslag består i å kjøle ned pasienten med skygge og lunkent vann. Bruk gjerne en avis eller liknende som vifte. Husk at iskaldt vann kan gi sjokk og er farlig for pasienten. En bevisst pasient kan få drikke noe kjølig væske, men ikke overdriv. Heteslag er en alvorlig tilstand som kan gi store komplikasjoner. Kontakt derfor lege snarest.

Forebygging
Det er mange ting du kan gjøre for å forebygge overoppheting. Første bud er å drikke tilstrekkelig væske, husk at du mister fuktighet både gjennom svette, urin og åndedrettet i varmen. Salt er også nødvendig for at kroppen skal holde på fuktigheten, men ikke overdriv saltinntaket dersom du har et vanlig kosthold i sommervarmen.

Om du oppholder deg i solen er det bedre med lyse lette klær enn å kle helt av seg. Lyse sommerklær gir også en god beskyttelse mot solbrenthet. Og selv om øl og pjolter er glimrende tørsteslukkere kan det lønne seg å være forsiktig med alkoholen. Alkohol er en av de viktigste faktorer som bidrar til dehydrering og utmattelse.

Når det er varmt må du også akseptere at du ikke kan jobbe så hardt fysisk. Middelaldrende menn som hugger ved i solsteika har som regel ikke så mange minuttene på seg før kroppen begynner å protestere.

Midlertidige tiltak mot varmen består også i å kjøle ned kroppen på både utsiden og innsiden. Drikk kjølige væsker men vær forsiktig med iskalde drikker om du allerede er sliten av varmen. Ta en kald dusj eller hopp i sjøen for å kjøle ned huden når det trengs.

Pass på junior og bestemor
Små barn og gamle mennesker er spesielt utsatt i varmen. Dette er både på grunn av at kroppen ikke er like flink til å regulere varmen og fordi man ikke alltid er like i stand til å gjøre det som trengs for å holde seg kjølig. Sørg for at barn får nok drikke og skygge. Det samme gjelder bestemor som kanskje kan trenge at noen følger opp ekstra godt i sommervarmen.

 

Mozon.no, 12.07.06