Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Don't worry, be happy!

Kverner bekymringene konstant rundt i hodet ditt? Slik blir du kvitt dem!

«Bekymringer handler ofte om å løse noe som det ikke er mulig å løse akkurat der og da.»


Du kommer ikke til å rekke flyet, du har glemt å betale regningen til strømleverandøren, kanskje faller du på glattisen på vei til jobb og sendte ikke den ene kollegaen din deg et stygt blikk under lunsjen?

En viss mengde bekymringer er nødvendig for å overleve, siden det hjelper oss å forestille oss framtidige farer og forberede oss på dem. Men noen blir bekymret for lett og for ofte.

Jenter tåler stress bedre enn gutter, hevder forskerne:

Samtidig har grublingen ofte lite for seg, ifølge psykolog Gary Emery ved Los Angeles Center for Cognitive Therapy.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


- Bekymringer handler ofte om å løse noe som det ikke er mulig å løse akkurat der og da. Det gir folk en illusjon om at de gjør noe. Men som det italienske ordtaket sier: "Et lass med bekymringer vil ikke nedbetale det minste grann av gjeld", sier han til nettstedet WebMD.

Stress kan gjøre deg tykk. Les mer her:

Vil du ta kontroll over bekymringene? WebMD har snakket med flere eksperter som kommer med gode råd:

Vær realistisk
Tipp hva som vil være den beste løsningen, samtidig som du hele veien er klar over at du kan gjøre en feil. Deretter bør du tenke gjennom hva som ville være det verste tenkelige utfallet. I de fleste tilfeller ville ikke verden gå under dersom du gjorde en feil.

Å tenke gjennom hvordan du vil føle deg og hva du ville gjøre dersom det verste skjedde, kan også hjelpe deg til å innse at risikoen for at det faktisk skjer, er liten.

Snakk med noen
Få det ut. Snakk med en venn, en kollega eller hunden din. Dette er en enkel og effektiv medisin mot bekymringer. For å unngå å overbelaste vennene dine, kan du be om ti minutter der du øser ut dine bekymringer og deretter tilby deg å lytte selv.

Slik blir du en god venn:

Grubletid
Sett av en viss tid, for eksempel ti eller 20 minutter, hver dag til dine potensielle problemer. La fantasien løpe løpsk. Hvis en opprørende tanke oppstår senere, lagrer du den og henter den opp under neste dags bekymringsøkt.

Hvis det er for vanskelig, kan du begynne med å utsette bekymringene noen minutter om gangen.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Ro deg ned
Å fokusere på det som er her og nå, kan virke beroligende. I begynnelsen kan du bruke fem minutter på å ta inn over deg detaljene i omgivelsene dine: oppvasken på bordet, den mørke asfalten eller lukten av nybakt brød. Det kan sette deg i en annen stemning og fungere som balsam for sjelen.

Å sove på det kan også hjelpe deg å løse problemene dine:

Utfordre hjernen
Når bekymringene vekker deg opp midt på natta, utfordre deg selv ved å si alfabetet i tilfeldig rekkefølge uten å repetere noen av bokstavene. Denne oppgaven er vanskelig nok til at det ikke er plass i bevisstheten din til å tenke på noe annet.

Ta en dusj
For noen kan noe så enkelt som dra og slippe en strikk som du har rundt håndleddet eller ta en varm dusj få bekymringene til å fordampe. Stimulering av berøringssansen avleder nemlig tankene våre.

Slapp av
Ta knekken på bekymringene ved å gå en tur, klappe hunden eller lese et kapittel i ei spennende bok. Yoga, meditasjon eller noen få minutter med dyp pusting, kan også hjelpe.

Eller hva med litt nakenyoga?

Gå videre
Har du gjort alt som står i din makt for å løse et problem? Da må du bare bestemme deg for å gå videre. Forestill deg at du plasserer bekymringene dine i en eske og kaster dem i søpla, for godt.