Dobbelt føre var

Stadig flere nordmenn er dobbelforsikret, noen til og med trippelforsikret, og ikke alle er klar over det. Størst er gruppen som har dobbel reiseforsikring. - Kan det være nødvendig, da?

Dobbelt føre var

  1. Mange er dobbeltforsikret


Nesten tyve prosent

Nesten en av fem er dobbelt reiseforsikret, ifølge en undersøkelse utført for DnB NOR. Grunnen til at så mange er dobbelt reiseforsikret, er at en rekke kortselskaper gir brukerne reiseforsikring om en betaler reisen med kortet, i tillegg til at en rekke turoperatører tilbyr billig reiseforsikring som en del av feriepakken.

Ifølge Ottar Sefland, salgs- og markedsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, er det ikke nødvendig å dobbeltforsikre seg. Han anbefaler alle å ha en helårsreiseforsikring uansett - men om en har mulighet til å få ekstra reiseforsikring på for eksempel kort, uten å betale ekstra for det, bør man benytte seg av sjansen.

Erstatter kun det tapte

DinSide: Når man er dobbelt - eller multiforsikret - får man da dobbel erstatning?
- Det er slik, at om en for eksempel blir frastjålet en gjenstand, har en bare krav på å få erstatning for denne - ikke to, sier Sefland.

Det er greit å være forsikret - men trenger du virkelig dobbel reiseforsikring? Vis mer


DinSide: Er det noen tilfeller der en kan få erstatning fra flere selskaper?
- Om du har lidt et tap som går utover beløpsgrensen du er forsikret for, kan du få erstatning fra flere selskaper, sier han. Dette gjelder både ved tyveri, tap av bagasje - og eventuell sykdom eller ved ulykker. - Det kan derfor lønne seg å være dobbelt forsikret i tilfeller der du har med deg store verdier.

Tips: Om du har med deg spesielt verdifulle enkeltgjenstander, bør du i alle tilfeller ha en egen verdisakforsikring. For eksempel for spesielt dyre kameraer, smykker eller lignende.

DinSide: Hvilket selskap bør man velge når man skal be om erstatning?
- Om ulykken skulle være ute, står en helt fritt til å velge hvilket forsikringsselskap en krever erstatning fra. Det blir eventuelt selskapet sin oppgave å kontakte andre forsikringsselskap du er forsikret i, om de ønsker å dele på utgiften, sier Sefland.

I utgangspunktet bør du velge det forsikringsselskapet som er lettest å komme i kontakt med, slik at du sørger for at du får skaffet til veie alle opplysningene som trengs på stedet.

De fleste forsikringsselskaper som tilbyr reiseforsikring har døgnåpen telefonvakt du kan kontakte, mens andre har lokalkontor i vanlige ferieland, eller samarbeider med andre større reiseforsikringsselskaper som du kan kontakte lokalt.

For eksempel: Blir vesken din stjålet, må du politianmelde det for å få erstatning. Det hjelper lite å finne ut at du må anmelde tyveriet på den lokale politistasjonen på Kreta når du er vel hjemme i Norge.

Tips: Egenandeler er stort sett omtrent like store, men gjelder det småtyverier, kan det lønne seg å kontakte forsikringsselskapet med lavest egenandel. I tillegg er det verdt å sjekke beløpsgrenser, om et selskap har høyere erstatning enn det andre. Det er alltid mye papirarbeid, og det kan ta litt tid å få erstatning, så har du muligheten til å forholde deg til kun ett selskap, vil vi anbefale dette.

Opplysningsplikt

DinSide: Er man pliktig å oppgi om man har flere reiseforsikringer?
- En har ikke plikt til å opplyse om man er dobbeltforsikret, de fleste tenker ikke på det, eller er ikke klar over det, sier Sefland. - De fleste forsikringsselskaper vil stille en rekke spørsmål i forbindelse med skadeutmålingen, for eksempel om reisen er betalt med kort, og om kortet har en reiseforsikring.

Selv om ikke reisen er betalt av deg personlig, kan det likevel hende du er dekket av forsikringen til den som kjøpte reisen, så lenge dere reiser sammen. Vilkårene for hvem, og hvor mange, som er dekket av kredittkortkjøpte reiser varierer fra forsikring til forsikring - men dette kan være verdt å sjekke før avgjørelsen tas om det er mor eller far som skal betale for ferien.

Sefland peker på et viktig aspekt:

- Selv om reisen er betalt med kort, er det ikke sikkert at man er dekket. Noen selskap krever for eksempel at mer enn 50 prosent av de totale omkostningene må være betalt med kortet.

Avbestillingsforsikring

Det er lurt å være oppmerksom på at om du har en helårs reiseforsikring, eller om du kjøper reiseforsikring spesielt for en spesifikk reise, vil disse ofte inkludere en avbestillingsforsikring. Sjekk dette før du bestiller reisen. Enkelte turoperatører eller reiseselskap vil spørre deg om du vil ha reiseforsikring mot et tillegg - mens du i andre tilfeller selv må krysse av for om du ikke vil ha avbestillingsforsikring. Dette er en forsikring som det stort sett er helt unødvendig å ha dobbelt.

En avbestillingsforsikring gjelder normalt om en selv eller nærmeste familie skulle bli rammet av sykdom eller gå bort, eller om vann- eller brannskader skulle oppstå hjemme. Denne dekker imidlertid ikke frykt, om man skulle ønske å bli hjemme fordi feriemålet har blitt rammet av en naturkatastrofe, terrorhandling eller lignende.

Mer om reiseforsikring på DinSide

Ble syk, krever refusjon
Bilferie i utlandet: Unngå fellene
Oversikt over gebyrfrie kort med reiseforsikring
Barna må reiseforsikres
Neppe billigere reiseforsikring
Får halve reisen betalt
Vurderer prisøkning på reiseforsikring for eldre
Paranoiaforsikring i Sverige
Forsikring, samleside
DinSide Reise