Landets to største banker har ikke innført regionsperre på kortene sine. Foto: Colourbox.com
Landets to største banker har ikke innført regionsperre på kortene sine. Foto: Colourbox.comVis mer

DnB NOR og Nordea har ikke regionsperre

Landets to største banker har ikke innført regionsperre som svindel-beskyttelse på kortene sine.

Regionsperre er blitt mer og mer vanlig på norske bankkort, og skal gjøre det vanskelig for korttyver å svindle norske bankkunder.

Men fortsatt har flere av de store norske bankene valgt å ikke innføre regionsperre på kortene sine. Blant disse finner vi landets to største banker, DnB NOR og Nordea.

>> Les mer om regionsperre på kort

- Har vurdert det mange ganger

Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR sier at regionsperre har vært diskutert i lang tid, men at de foreløpig har konkludert med at dette er noe de ikke ønsker.

- Vi har vurdert det mange ganger. Det er jo fint for noen kunder, men for kunder i utlandet som ikke får betalt med kortet sitt, er det ikke så praktisk, sier Midteide.

Thomas Midteide, DnB NOR Foto: DNB Vis mer


Problemet med regionsperre oppstår dersom du glemmer å skru av sperren før utenlandsreisen. Om du mellomlander eller reiser til et område kortet ditt er sperret for, vil du ikke kunne bruke kortet.

- Vi har mange kunder som reiser mye, og da kan en sperre være en ulempe. Men dette er en typisk sak der fordeler og ulemper må veies opp, sier Midteide til DinSide.

LES OGSÅ: Lås opp kortet før du reiser

Banken tar tapet

Midteide presiserer at dersom du skulle være så uheldig å bli svindlet, slipper du å ta regningen.

- Regionsperre er først og fremst en sikkerhet for banken. Ved svindel er det ikke kundene, men banken, som må dekke tapet.

Midteide erkjenner at banken taper millioner av kroner hvert år som følge av korttyveri og annen svindel.

- Vi har 2,3 millioner kunder, og det er klart vi bruker en del millioner kroner i året på å dekke tap etter svindel, uten at vi går ut med det spesifikke tallet.

Han presiserer at tapet som følge av kortsvindel er ekstremt lavt i forhold til bruken, derfor har de valgt å ikke innføre en slik regionsperre.

- Vi har tatt en avveining og kommet frem til at den gode brukeropplevelsen er viktigere enn regionsperre.

Nordea endrer

Nordea har heller ikke kunnet tilby regionsperre til sine kunder. Men informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea forteller at de vil innføre dette etter hvert.

Thomas Sevang, Nordea Foto: Nordea Vis mer


- Vi har ikke regionsperre på våre kort. Vi planlegger å lansere dette, men tidspunktet er ikke avklart ennå, forklarer Sevang til DinSide.

Selv om hverken DnB NOR eller Nordea har regionsperre på kortene sine nå, betyr ikke det at det ikke finnes sikkerhetstiltak som skal avsløre svindel.

Vi har svært effektive overvåkningssystemer, og vi følger med for kundene våre. Det er som regel vi, og ikke kundene som oppdager svindelen, sier Midteide i DnB NOR.

Han ber likevel kundene være på vakt, og sjekke at ingen tar kontroll over kontiene.

- Det er selvfølgelig alltid greit å følge med på bankutskriftene sine, og se om det er noen transaksjoner en ikke kjenner igjen, sier han.