Max 500 lar deg overføre penger til den du vil, uten innlogging, men hva med sikkerheten? Foto: Berit B. Njarga
Max 500 lar deg overføre penger til den du vil, uten innlogging, men hva med sikkerheten? Foto: Berit B. NjargaVis mer

DNB lanserer Max 500

Skal gjøre det enklere å overføre penger med mobilen.

Onsdag lanserte DNB en ny tjeneste på sin mobilapp, som skal gjøre det enklere å overføre penger til venner og bekjente.

Bruk av den nye tjenesten, som går under navnet «Max 500», krever nemlig ikke innlogging med kodebrikken. Dette vil derfor også fungere for NetCom-kunder, som per idag ikke har tilgang til BankID via mobilen.

>> Ikke ta ut penger til ferien i feil minibank

Enkel betaling til venner og kjente

Årsaken til at DNB har valgt å lansere en slik tjeneste er ifølge kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB at folk bruker sms-tjenester og mobilbank mer og mer.

Slik ser den nye tjenesten ut i DNBs app. Foto: DNB Vis mer


– Vi ser at nesten ingen bruker kontanter lengre, men vi har alle fortsatt behov for å overføre mindre beløp til venner og kjente fra tid til annen. Derfor har vi tilpasset oss kundenes bruksmønster. Vi har lagt stor vekt på at tjenesten skal være like enkel i bruk som det ville vært å ta opp lommeboka å gi en 200-lapp til en venn eller familiemedlem, sier Korsbø til DinSide.

Fra før har DNB-kunder hatt muligheten til å overføre penger til forhåndsregistrerte kontonummer. Nå får man også muligheten til å overføre opptil 500 kroner til ethvert valgfritt kontonummer, enten via appen eller som SMS-overføring.

Hva med sikkerheten?

DNBs app for å overføre penger krever altså ingen pålogging, men hva med sikkerheten? Ikke minst med tanke på det store antallet mobiltyverier de siste årene.

Vidar Korsberg Dalsbø sier til DinSide at det er gjort en grundig risikoanalyse av denne tjenesten, som også er bakgrunnen for at det er lagt inn beløpsbegrensninger. Brukerne kan overføre maks 500 kroner per betaling, og maks 500 kroner per betalingsmottaker per døgn.

I tillegg er det en månedlig beløpsbegrensning på 10.000 kroner via denne tjenesten.

– Alle transaksjoner som gjennomføres er sporbar til mottakers kontonummer og kommer opp som en vanlig overføring på alle kontooversikter og utskrifter. Er man uheldig og mister mobilen kan man avslutte tjenesten i nettbank eller på kundeservice, og teleoperatøren kan sperre SIM-kortet, sier Dalsbø, og legger til at de også anbefaler kodesperre på telefonen.

Les også: Mobilsurfe i ferien? Se hvilket selskap som har de laveste prisene

Mobileieren er den største risikoen

Nettopp kodesperre anbefaler Christian Meyer, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikkerhet (Norsis), for brukerne av DNBs nye tjeneste.

Han mener dette er et klassisk eksempel på en tjeneste som gir større brukervennlighet, samtidig som den gir noe økt risiko for misbruk. Den største faren ligger nettopp hos de som mister eller får frastjålet mobilene sine, og mangler skjermlås.

– Bare på Gardermoen legger nordmenn igjen over 3.000 mobiltelefoner hver år. Har man ikke lagt inn kodelås er tjenesten lett å misbruke hvis man glemmer mobilen i taxien eller lignende, sier Meyer til DinSide.

Han syns det er positivt at DNB har lagt inn beløpsbegrensninger, og oppfordrer både DNB-kunder og andre til å sikre mobilen med kodelås.

– Skjermlåsen sikrer også alle andre apper og eventuelle mailer med sensitiv informasjon, sier Meyer.

Les også: Ikke alle får skattepengene sine