<B>«OOPS!»: </B>Denne meldingen møter mange kunder som forsøker å benytte seg av tilbudet til Djuice. Tilbudet virker svært begrenset.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
«OOPS!»: Denne meldingen møter mange kunder som forsøker å benytte seg av tilbudet til Djuice. Tilbudet virker svært begrenset. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Djuice holder tilbake varer, skaper frustrerte kunder

Tilbud på Sony Xperia Z2 og Playstation 4 til under tusenlappen skaper kaos.

«SUPERTILBUD!» roper Djuice på nettsidene sine, og annonserer mobilen Sony Xperia Z2 og spillkonsollen Playstation 4 til bare 999 koner.

Totalprisen er selvfølgelig en helt annen historie, men mange slår til. Problemet er bare dette: Djuice legger ut et svært begrenset antall varer hver dag klokka 10.00, og det er førstemann til mølla.

- Jeg prøvde i dagesvis før jeg klarte det, forteller kunden Bente på Djuice sine Facebook-sider.

Les også: Platekompaniet hadde knallsalg på spill – men manglet spillene

«Luretilbud!»

Andre kunder er ikke like heldige. De siste syv dagene har minst 15 kunder tatt kontakt med Djuice på Facebook, med varierende grad av sinne. Noen spør om tilbudet i det hele tatt er reelt.

- Lykke til i morgen! svarer Djuice kundene.

Flere forteller at de fikk trykket på kjøpeknappen, men at det i løpet av kjøpsprosessen likevel ble utsolgt. Andre har gått nærmest vitenskaplig til verks, og sittet flere sammen og klikket før og etter klokka ti, uten hell.

KLAGER: På rekke og rad nedover Djuice sine Facebook-sider forteller kundene om sine erfaringer med salget. De fleste fikk ikke kjøpt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Tilbudet deres virker som et luretilbud, skriver Steffan.

- Kan da umulig være lov å legge ut tilbudet på den måten dere gjør!? Kommer i alle fall aldri til å benytte meg av noen av deres andre tilbud etter dette! raser Thomas.

Ikke ulovlig

Såkalte lokketilbud er ulovlig i Norge. Lokketilbud betyr da å annonsere for et rabattert produkt uten å fortelle kundene at utvalget er begrenset. Markedsføringen kan da bli ansett som villedende, og tilbudet ulovlig.

- Men det er ikke noe forbud mot begrensede tilbud og opplegg som Djuice sitt, forteller fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til Dinside.

At selskaper legger ut et begrenset antall varer til en bestemt tid hver dag, er ikke ukjent for han. Så lenge selskapet gjør det tydelig at tilbudet er begrenset, noe Djuice skriver på sine nettsider, vil det være lovlig.

- Det beste er å klart oppgi antall varer, fortsetter Gjedrem, noe Djuice ikke gjør.

GODT TILBUD: Playstation 4 er fortsatt en fersk spillkonsoll, og mange lar seg friste til Djuice-abonnement for å få den rimeligere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Type markedsføring

KRITISK: Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet tror tilbudet er lovlig, men skulle gjerne hatt mer åpenhet. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Ulovlige lokketilbud blir brukt for å nettopp lokke kunder til butikken. Ved utsolgt vare kan selgerne heller tilby et annet, dyrere kjøp. Djuice har en egen nettside man blir sendt til når tilbudet deres er utsolgt. «OOPS!» sier nettsiden, og foreslår et annet kjøp i stedet.

- Tilbudet er åpenbart laget i markedsføringsøyemed. Men det er ikke god markedsføring å skuffe kundene sine, mener Gjedrem.

- Noen opplever å ha lagt varene i handlekurven, uten at de rekker fullføre kjøpet. Hva tenker du om det?

- Det høres uheldig ut. Man bør ha et system som fanger opp dette, så man beholder plassen sin i køen.

Les mer: Har du faktisk betalt for tilbudet, uten å få varen, kan du ha krav på erstatning

«Mest rettferdig»

Djuice-sjef June Solbekk forteller at tilbudet skal vare i to uker, fram til 7. september. Hver dag legger de ut mellom 10 og 50 varer. Hun forteller videre at interessen var mye høyere enn forventet.

Hva tenker du om et slikt tilbud?

(Avsluttet)
Grusomt(75%) 2540
Greit(13%) 450
Gøy(12%) 415
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi har fått noe blandede tilbakemeldinger på denne kampanjen, og har full forståelse for at de kundene som ikke får tak i tilbudet kan bli frustrerte. Vi har samtidig mange veldig fornøyde kunder, forteller Solbekk til Dinside i en e-post.

- Hvorfor legger dere ikke bare ut alle varene på én gang?

- Vi legger ut nye varer hver dag for at flest mulig kunder skal få muligheten til å kjøpe denne pakken. Vår vurdering er at dette er mer rettferdig enn å selge ut alle varene på én gang, svarer Djuice-sjefen.

Hva er Norges billigste mobilabonnement? Vi har sjekket!

«Et supertilbud»

FORTSETTER: Djuice-sjef June Solbekk mener det å holde tilbake varene er mest rettferdig for kundene. Foto: DJUICE Vis mer


At antall varer ikke oppgis, og at kunder får lagt varen i handlekurven uten å få fullført kjøpet, skal dreie seg om tekniske utfordringer.

Og på spørsmål om Solbekk vil kalle tilbudet et «lokketilbud», svarer hun at hun heller vil kalle det et «supertilbud».

- Men er målet med tilbudet å dra flest mulig folk til nettsidene deres hver dag?

- Vi kjører generelt kampanjer for å vise frem våre produkter og tjenester, og håper at kundene blir nysgjerrige nok til å ta en nærmere titt på oss, svarer Solbekk.