<b> FÅR REFS: </b> Skandiabanken er en av de fire bankene som Forbrukerombudet mener ikke har tatt disse særvilkårene fra Visa inn i sine kortavtaler. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FÅR REFS: Skandiabanken er en av de fire bankene som Forbrukerombudet mener ikke har tatt disse særvilkårene fra Visa inn i sine kortavtaler. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Ditt vanlige visakort er bra nok på nett

Det gir deg rett på penger tilbake hvis varen du kjøpte på nett ikke dukker opp i posten.

At du kan få erstatning når du bruker kredittkortet ditt til netthandel, og varen blir levert med feil eller mangler, var du kanskje klar over.

Men visste du at du har lignende rettigheter når du bruker det vanlige visakortet ditt også?

Men det er det, ifølge Forbrukerombudet, ikke alle banker som følger godt nok opp.

LES OGSÅ: - Vi tjener mer på å være ærlige

Fant mangler hos fire banker

Visa gir deg blant annet rett på penger tilbake på varer som er kjøpt på nett - også med ditt vanlige betalingskort, eller debetkort som det også kalles.

- Hovedforskjellen er at du kun har disse rettighetene når du bruker debetkortet til netthandel, mens du med kredittkortet også har dem når du bruker kortet ditt fysisk i butikk, forklarer Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til Dinside.

Ifølge Forbrukerombudet er det Gjensidige bank, DNB, Nordea og Skandiabanken som ikke har lagt inn dette i sine kortavtaler.

– Visa Norge har flere ganger fremhevet de gode vilkårene for netthandel i egen markedsføring. Men når forbrukere henvender seg med krav til disse bankene, er man avhengig av bankens velvilje for å få pengene tilbake. Bankene må nå få dette på plass, slik at alle kundene får de rettighetene de blir lovet av Visa, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.


Forbrukerombudet krever nå at rettighetene fra Visa må inn i kortavtalene til disse selskapene, og har sendt brev til de aktuelle bankene og gitt dem beskjed om å ta inn særvilkårene for netthandel med Visa-delen av betalingskortet i avtalevilkårene for sine Visa debetkort.

Selskapene har fått frist til å svare ombudet innen utgangen av august.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge bort sparekontoen

Oppdaterer avtalevilkårene

Informasjonssjef i DNB, Even Westerveld, mener banken allerede følger opp vilkårene Forbrukerombudet etterlyser, men sier likevel at de vil følge oppfordringen og gjøre dette tydeligere for kundene.

- Våre rutiner for reklamasjoner ivaretar allerede det som Forbrukerombudet har tatt opp, så kundene kan være trygge på at dette allerede er i orden. Vi er også i ferd med å oppdatere våre avtalevilkår slik at dette er hundre prosent oppdatert. I mellomtiden skal ikke kundene våre tvile på at de har alle fordeler i begge kort, understreker Westerveld.

LES OGSÅ: Grensen for forenklet fortolling hevet til 3.000 kroner