Disse skoene bør du unngå

Verken for høyt eller for lavt er sunt for føttene, ifølge forskere.

Det kan være fristende å få lange, lekre legger med et par stilige stiletter. Men det er ikke sikkert resultatet blir så elegant som du hadde håpet på.

En ny studie viser nemlig at å gå ned trappene med høye hæler øker risikoen for fot- og ankelskader. Du bør likevel ikke gå for langt i den andre retningen, for ifølge en annen studie kan de flate flip-floppene gi deg smerter i nedre del av leggen.

Begge studiene ble presentert på det årlige møtet til American College of Sports Medicine, skriver nettstedet WebMD.

Les også: Advarer mot høye sko

Hammertå og ankelbrudd

Ifølge forsker Lalitha Balasubramanian viser en rekke studier at til og med det å gå på flatt underlag kan føre til alt fra hammertå og blemmer til vond rygg og ankelbrudd.

Sammen med kollegene har hun studert bevegelsen i ankelleddet når man går ned trapper. Bevegelsen var ustødig og svært forskjellig fra gange med flate sko, er konklusjonen.

Dette kan raskt føre til overdreven muskelbruk i nedre del av leggen, og det kan i sin tur føre til fotskader, forklarer Balasubramanian til WebMD.

Hun anbefaler solide hæler på maks 2,5 centimeter.

Begrens flip-flop-bruken

Flip-floppene er muligens langt mer behagelige enn høye hæler, men de er heller ikke helt problemfrie. Bachelor-student Jason Shroyer har studert nesten 40 menn og kvinner. Funnene viser at deltagerne satte foten i bakken med mer kraft når de gikk med sneakers sammenlignet med flip-flopper.

Dette kan forklare hvorfor personer som bruker flip-flopper, forandrer sin normale gange og opplever smerter nederst i leggen, sier Shroyer til WebMD.

Siden flip-floppene mangler den støtten som vanlige gåsko eller joggesko har, bør de bare brukes i kortere perioder, for eksempel på stranda, anbefaler han.

Tåsandalene passer best for folk med føtter formet som bananer, mener ekspert. Les mer her.