Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Disse sjokoladene bør du spise

Du vil bli overrasket over hvilken type som topper listen.

«Det er nøttene som redder denne sjokoladen.»


Daim, Twix, Mars... Bare tanken kan gi en stakkar vann i munnen i disse nyttårsforsettider. Aner du en sprekk i nær framtid? Det er faktisk ikke ett fett hva du velger blant de søte fristelsene.

Danske Jyllandsposten har sett på næringsinnholdet i ti sjokolader, og seks av dem har vi også her i Norge. Sjokolader er generelt fylt med kalorier fra sukker og fett og er slik sett usunne. Men noen inneholder ingredienser som ikke bare er tomme kalorier.

- Noen sjokolader inneholder noen gode ingredienser. Hvis sjokoladen er ekstra mørk, har den et høyt kakaoinnhold og det er godt for hjerte- og kretsløp. De kan også inneholde nøtter eller kakaomasse, og det er også bra, sier ernæringsekspert Per Brændgaard ved Ankerhus Seminarium til Jyllandsposten.

Les også: Hater å elske sjokolade

Daim på bunn
Andre sjokolader inneholder derimot ikke noe av det gode, selv om de smaker godt. Det plasserer dem i kategorien "veldig usunne" ifølge Brændgaard.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Her er ernæringsekspertens seks på topp (etter at vi har fjernet de sjokoladene som ikke finnes i Norge).

1. Marsipanbrød - 220 kcal
2. Snickers - 299 kcal
3. Bounty - 268
4. Mars - 242
5. Twix - 246
6. Daim (56 gr) – 305 kcal

Les også: Derfor MÅ du ha sjokolade

Dette mener Brændgaard om sjokoladene:

Marsipanbrød: Marsipanbrød er et fornuftig valg. Det er mørk sjokolade og den rene marsipanmassen inneholder rundt 60 prosent mandler, som igjen inneholder noen sunne fettsyrer og mineraler. Samtidig er kaloriinnholdet litt lavere enn i de andre sjokoladene i testen. Marsipanbrødet gir også en metthetsfølelse som ofte er målet med et søtt mellommåltid.

Snickers: Det er nøttene som redder denne sjokoladen. Nøtter inneholder sunt fett, B-vitaminer og mineraler og gir samtidig en tilfredsstillende metthetsfølelse og stabil blodsukkerøkning. På grunn av nøttene kan Snickers utgjøre et mellommåltid. Men sukker er fortsatt hovedingrediensen, og det er også andre usunne fettkilder, så den kan ikke kalles sunn.

Kvinner foretrekker sjokolade framfor et saftig kyss. Les mer her

Bounty: Fett fra kokos har et høyt innehold av mettede fettsyrer. Fett fra kokos, og kakao som finnes i flere sjokolader, har en bedre effekt på kolesterolnivået enn andre kilder til mettet fett, som for eksempel smør. Kokosnøtter er også rikt på kostfiber og inneholder også vitaminer og mineraler.

Brændgaard har ikke så mye bra å si om resten av sjokoladene.

- Ved å tenke seg om kan man velge sjokoladen som befinner seg i den sunneste retningen. Men man skal ikke bytte ut eplet med et marsipanbrød, det ville være et dårlig valg. Det er likevel bedre å spise marsipanbrødet enn Daim, fastslår han.

Er du avhengig av sukker? Ta testen her