Folket har talt. Disse selskapene har best omdømme. Foto: Colourbox
Folket har talt. Disse selskapene har best omdømme. Foto: ColourboxVis mer

Disse selskapene liker du best

Gikk rett til topps i stor omdømmeundersøkelse.

IKEA og Flytoget er det to selskapene som har aller best omdømme i Norge, skal vi tro en omdømmeundersøkelse som har blitt gjort av Apeland Informasjon og Reputation Institute.

Mer enn 21.000 vurderinger fra 9.442 nordmenn ligger til grunn for resultatene. Og det er Norges 50 mest synlige selskaper som er vurdert.

HTH eller Ikea - hva er billigst?

- Holder det de lover

Også Toyota og internettutsalget Komplett markerer seg høyt på listen over best likte selskaper.

Dagligvarekjeden Coop ligger også høyt, mens Rimi havner under kategorien "svakt omdømme".

– Å bygge et godt omdømme handler mye om å gi markedet et tydelig løfte og holde det du lover. Bedriftene på topp i målingen gjør det, i tillegg til å score bra på flere andre dimensjoner, som ledelse og innovasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland, leder for analysegruppen i Apeland Informasjon.

Her får du mest i kjøpeutbytte

Dårlig av DnB NOR

Også Telenor gjør det bra i undersøkelsen. I fjor var Telenor det teleselskapet med svakest omdømme, men har nå snudd tendensen til å bli best i sin gruppe. NetCom, Chess og Tele2 får middels godt omdømme.

Bank- og finansselskapene har fått et svakere omdømme siden 2008. Jumboplassen blant disse går i år til DnB NOR, som i år blir rangert underkategorien "svakt omdømme".

Om dette kan knyttes til finanskrisen og renteoppgangene fra i høst, er vanskelig å si. Sikkert er det i hvert fall at Skandiabanken har best omdømme blant de undersøkte bankene, i følge undersøkelsen.

Kundene er ikke fornøyde

300 vurderte hvert selskap

Selskapene er vurdert på blant annet produkt og tjenester, innovasjon, samfunnsansvar, ledelse, etikk, økonomi og arbeidsmiljø.

Respondentene er tilfeldig valgt ut til å vurdere opp til to virksomheter som de kjenner
godt eller litt. Minimum 300 respondenter har gitt vurderinger av hvert selskap i
undersøkelsen.