Det er fortsatt TV-reklame som irriterer oss aller mest. Paradoksalt nok er også mange irritert over NRK-lisensen. Foto: colourbox.com
Det er fortsatt TV-reklame som irriterer oss aller mest. Paradoksalt nok er også mange irritert over NRK-lisensen. Foto: colourbox.comVis mer

Disse reklamene irriterer mest

Vi er langt mer positive til en del former for reklame enn andre, viser undersøkelse.

Statens institutt for forbruksforskning har kartlagt hvilke former for reklame som irriterer oss mest, og konklusjonen er klar: TV-reklame ergrer oss mest, og dette er også en reklameform som vi ikke kan reservere oss mot.

Litt mer overraskende er det at vi ergrer oss stadig mer over 'spam' og reklame over SMS. Vi ergrer oss også fortsatt mye over postkassereklame og avisinnstikk, selv om irritasjonen har avtatt noe. Dette er reklameformer som vi som forbrukere i stor grad kan reservere oss mot:

  • Slik sperrer du for dyre innholdstjenester
  • Lei reklame på dørmatta?
  • Slik slipper du gratisavisene
  • Når vi likevel ergrer oss over disse reklameformene, kan det indikere at reguleringen ikke fungerer godt nok, ifølge en fersk Sifo-rapport skrevet av Randi Lavik.

    (Faksimile: Sifo.no) Vis mer


    Stadig flere reserverer seg

    Antallet som reserverer seg mot reklame er stadig økende, og dette kan ha resultert i at ergrelsen over postkassereklame har gått ned.

    Undersøkelsen viser også at TV-reklamen, til tross for irritasjonen, er svært effektiv. 17 prosent av dem som ergrer seg over reklame på TV, sier at de har kjøpt produkter etter å ha sett en TV-reklame.

    Generelt viser undersøkelsen at forbrukerne er noe ambivalente til reklame. Reklamen er ikke kun til irritasjon, den blir også brukt som bakgrunnsinformasjon ved kjøp. 26 prosent var enig eller helt enig i utsagnet om at de har kjøpt produkter etter å ha fått reklame i postkassen og 18 prosent etter å ha sett reklame for produktet på fjernsyn.

    Hvilken reklameform synes du er mest irriterende? Delta i debatten under!