Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: Filmweb
Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: FilmwebVis mer

Disse reklamene ble for sterke

Noen ganger går markedsføringen litt i lengste laget.

Da den norske filmen Fatso ble lansert på kino tidligere år, ble det markedert med en storstilt reklamekampanje. Plakatene, der hovedrolleinnehaver Nils Jørgen Kaalstad var omslynget av fire vakre, nakne kvinner, var plassert overalt i hovedstaden, på busser, på togstasjoner og på reklamebannere.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på folk som er blitt fornærmet av kampanjen.

- Mange syntes den var kjønnsdiskriminerende og mange reagerte på at nakenhet ble vist på store plakater rundt i byene, sier nestleder i Forbrukerombudet, Gry Nergård.

Se ti kontroversielle reklamekampanjer nederst i saken.

Ulovlig markedsføring?

Fatso-kampanjen vil bli vurdert etter flere bestemmelser, om den er kjønnsdiskriminerende og om den er for påtrengende i det offentlige rom.

Gry Nergård, Forbrukerombudet Foto: Bjørn-Eivind Årtun Vis mer


I løpet av uken vil Forbrukerombudet konkludere med om reklamen bryter markedsføringsloven eller ikke.

Fatso-kampanjen er forøvrig allerede rost opp i skyene av reklamebransjen. Reklamebyrået Jimmy Royal, som står bak kampanjen, ble belønnet med reklameprisen Sølvtaggen for november.

Les også: - Dette blir bare helt feil

Klar melding fra kristenfolket

En annen kampanje som har møtt mye kritikk er Oslos Citys julehilsen til kundene sine. Reklamen består blant annet en hånd som løfter et kors, med oppfordringen Kunder ønskes.

- Dette er bare dumt!, skriver sjefredaktør Helge Simonnes i Vårt Land, på avisens lederplass.

- Søkt og usmakelig, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Sturla Stålsett, til Aftenposten.

Dette er en av reklameplakatene som profilerer et av Oslos kjøpesentra denne julen. Foto: Oslocity.no Vis mer


Men foreløpig ser det ut som reaksjonene ikke sitter så dypt. I skrivende studn har Forbrukerrådet ikke registrert en eneste klage på kampanjen.

Dette er forøvrig ikke første gang Oslo Citys profileringsforsøk har skapt storm. For noen år tilbake. For noen år siden kjørte de en kampanje som viste to nakne mennesker i forskjellige positurer.

Kjøpesentret fikk kjeft, og svarte med å kjøre nok en nakenreklame noen måneder senere. Bildene hadde de samme nakne menneskene, men denne gangen viste bildene at kvinnen var gravid, og deretter viste de paret med den vesle babyen.

Ulovlig markedsføring: Nå prøver de å lure deg igjen

Snille Norge

På tross av enkelte klager, er ikke umoralske reklamekampanjer et stort problem her i Norge. Forbrukerombudet får inn svært få klager fra folk som mener de blir støtt av norske reklamekampanjer.

- Det er veldig lite klager på reklamer som folk synes er støtende. Jeg tror næringslivet synes regelverket er fornuftig, og på linje med forbrukerne, sier Nergård i Forbrukerombudet.

Hun tror norske reklamekampanjer spiller mer på humor enn å være kontroversielle.

- Jeg tror vi har en helt annen reklamekultur enn i mange andre europesike land. Norske reklamer som scorer best spiller nok mer på humor enn på å være umoralske, sier Nergård.

Flere kontroversielle reklamer

I bildespesialen under ser du eksempler på reklamekampanjer, som av en eller annen grunn har vekkett oppsikt. DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse faksimilene kan virke støtende.

Oslo Citys julekampanje blir dydheten selv i forhold til denne her. Det siste måltidet, med rotter i stedet for de bibelske personene, vil nom støte mange. Bildet er en reklame for rottegiften Mortein.
Den frivillige organisasjonen AMAM (Asociación de Mujeres Antimutilacion) jobber for å motvirke kjønnslemlestelse. Dette spesielle postkortet tar i bruk svært skarpe virkemidler. Du ser en skrevende person, sensurert med et slags skrapefelt rundt kjønnsorganet, akkompagnert av teksten ”fukt fingeren din, og gni for å finne ut hva millioner av kvinner føler”. Gjør man dette kommer ordet ”nada” opp, som betyr ”ingenting”.
Klagene strømmet inn etter at denne oppsiktsvekkende reklamekampanjen ble lansert. Kampanjen ble til slutt stoppet av britiske kringkastingsmyndigheter.Det er interesseorganisasjonen Barnardo’s som står bak reklamen, som blant annet viser en baby med en kakerlakk i munnen. ”Hvis bare alle barn hadde blitt født med en sølvskje i munnen”, er kampanjens slagord. Organisasjonen jobber for barns rettigheter.
Skal vi diskutere kontroversiell reklame, kommer vi ikke utenom Benetton-kampanjene. Benetton er som kjent et klesvarehus, men kampanjene har vært fylt med alt annet enn deres egne kolleksjoner. Dødsstraff, sultkatastrofer, aids og rasisme er bare noen av temaene Benetton har tatt opp. Sterke virkemidler har gjort sitt til at kampanjene har vært svert omdiskuterte.
Motehuset Dolce&Gabbana har hatt en serie med reklamer som har vekt oppsikt. Tidligere i år ble en av deres reklamekampanjer stoppet, etter kritikk om at den oppfordret til gruppevoldtekt. I Spania og Italia var protestene ekstra store.Som du kan se av bildet over, består reklamebildet av en lettkledd mann som ser ut til å holde en kvinne nede. Rundt ham står flere lettkledde gutter. Foto: DG
Det er kanskje ikke lett å få fram budskapet om å være forsiktig i trafikken. I Brasil gjør de det på denne måten.
En av nyere tids mest omdiskuterte norske reklamekampanjer. Blir du støtt av å se disse to nakne personene? På tiden da kampanjen ble lansert, var det mange som klaget på nettopp disse annonsene. Foto: Oslo City
Popstjerne Sophie Ellis-Bextor var bare en av kjendisene som stilte opp i denne kampanjen til organisasjonen PETA (People for Ethical Treatment of Animals). Foto: Peta
Tom Ford har lansert en parfyme for menn, og det er ikke tvil om at markedsføringen kommer til å bli omdiskutert. Kampanjen består blant annet av en naken kvinne med parfymeflasken mellom beina.