<b>Klær og sko: </b> Prisene har falt siden 2002 og faller stadig (Kilde: SSB).
Klær og sko: Prisene har falt siden 2002 og faller stadig (Kilde: SSB).Vis mer

Disse prisene synker

Prisstigningen i Norge er så høy at mange forventer en stans i rentesenkningene. Men noen priser faller stadig.

Konsumprisindeksen steg 3,4 prosent det siste året, og mange frykter nå at Norges Bank vil reagere med renteøkning. Matvarer og alkoholfrie drikkevarer, beregnet husleie for selveiere og elektrisitet, bidro mest til veksten. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 5,8 prosent, mens beregnet husleie for selveiere og prisene på elektrisitet inkludert nettleie hadde en oppgang på henholdsvis 3,7 og 15,3 prosent. Andre viktige bidragsytere til veksten i KPI de siste tolv månedene var dyrere transport- og restauranttjenester.

Klær faller videre

Men det er ikke alle priser som stiger. Boligprisene har falt 3% de siste to årene, ifølge Norges Eiendomsmeglerforbund. Statistisk sentralbyrå rapportere om en prisnedgang på 3,4% for klær og skotøy. Og post- og teletjenester har falt hele 5,1 prosent i pris.

Kina-effekten ikke over

Klær og sko: Prisene har falt siden 2002 og faller stadig (Kilde: SSB). Vis mer


Det er vanskelig å måle prisene for klær og sko, da varer du målte prisen på ifjor ikke lenger er i salg i år. Prisene svinger også fra sesong til sesong. Tendensen er likevel klar. Over en årrekke har prisene på klær og sko falt, og de fortsetter å falle.

Årsaken er er at hovedsakelig at produksjonen er flyttet til land med billig arbeidskraft. Først flyttet den fra Norge til land som Portugal og Tyrkia. Nå har tekstilindustrien også for en stor del forlatt Syd-Europa og produserer i Kina, Vietnam og India, der lønningene er enda lavere.

Sammen med konkurransen mellom butikkene og kjedene, bidrar dette til at prisene har falt jevnt de siste syv årene.

Teleprisene faller også

I telemarkedet er det først og fremst konkurransen mellom norske aktører som har gitt et prisfall. Det koster ingenting å avvikle litt flere samtaler i nettene, slik at det er fristende å senke prisene for å forsøke å lokke til seg nye kunder. Utfordringen er å gjøre dette på en måte som ikke senker inntektene fra eksisterende kunder. Metoden har blant annet vært å kjøpe billigselskaper, slik Netcom kjøpte Chess og Telenor kjøpte Talkmore.

En innsats både fra Post- og teletilsynet og bl.a. DinSide for å opplyse folk om teleprisene har sikkert også bidratt til prisfallet.

Post og tele: Teleprisene synker år for år (Kilde: SSB). Vis mer



http://ssb.no/kpi/main.html