Foto: Colorbox
Foto: ColorboxVis mer

Disse numrene er mye billigere

Slik unngår du rådyr kundeservice.

Lørdag skrev DinSide om telefonnumrene som kan være en god del dyrere å ringe enn det man skulle anta.

En telefonsamtale til et femsifret kundeservicenummer kan med Netcoms kontantkort koste nær 5 kroner i minuttet. Blir du satt på vent, kan du dermed ende opp med å betale ganske mye for å få den hjelpen du trenger.

Heldigvis finnes det alternativer til å ringe de relativt dyre femsifrede numrene. En leser har tipset oss om nettsiden TLFNR.com, som har til hensikt å samle alternative telefonnummer til store norske bedrifter som vanligvis opererer med dyre spesialnummer.

Nettsiden gir deg mulighet til å plotte inn spesialnummeret du ønsker å ringe, og hvis nummeret finnes i databasen, vil du få opp alternative og tilsynelatende billigere telefonnummer til bedriften.

Skriver du for eksempel inn spesialnummeret til Avis bilutleie, som er 815 33 044, får du opp to alternative nummer som i motsetning til 815-nummeret skal ha normal takst.

DinSides mobilkalkulator

Finn billigste mobilabonnement for deg!

Ikke perfekt

DinSide ønsker riktignok å være litt forsiktig med å anbefale å bruke nettjenesten ukritisk. For det første er dette på ingen måte en ny tjeneste, og en rekke av oppdateringene på telefonnummer er flere år gamle, og det er ikke garantert at telefonnumrene stemmer.

Tjenesten baserer seg på at brukerne selv legger inn alternativer og korrigerer listen over telefonnumrene, derfor kan det også hende at en del av alternativene ikke stemmer.

Telegiganten Netcom er kanskje ikke så veldig overraskende skeptisk til tjenesten.

- Du kan oppleve å få opp et nummer som ikke er i bruk eller ikke leder deg dit du skal, sier Marius Halle, innholdsjef i Netcom.

Halle viser til at et av alternativene som kommer opp som alternativ til Netcoms kundeservicenummer, som viser seg være et telefonnummer som ikke lenger er i bruk av Netcom.

Hvorfor er det så dyrt?

Uansett om denne tjenesten ikke er perfekt, er det godt at det finnes noen som har laget en tjeneste som er ment å gjøre det billigere for forbrukerne å ringe dyre telefonnnummer.

Men det store spørsmålet er i det hele tatt hvorfor vi trenger en slik tjeneste - hvorfor er det egentlig så dyrt å ringe spesialnummer?

Per Aril Meling, informasjonssjef i Telenor, har forklart at en rekke spesialnummer har innebygde tjenester som koster penger å utvikle, og derfor til slutt blir dyrere for sluttbrukeren å benytte seg av.

- Mange tjenester i en løsning er dyrere å utvikle, implementere og vedlikeholde, og i og med at teleoperatørene oftest kjøper tjenesten av andre tjenesteleverandører, blir prisen høyere for denne tjenesten, har Meling uttalt til DinSide.

DinSides mobilkalkulator

Finn billigste mobilabonnement for deg!