<b>BEST LIKT:</b> Apple er en gjenganger på listene over årets merkevarevinnere, men listene byr også på overraskelser. Foto: ALL OVER PRESS
BEST LIKT: Apple er en gjenganger på listene over årets merkevarevinnere, men listene byr også på overraskelser. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Disse merkene likte vi best i 2014

Nå er alle listene klare.

Hvert år lager en rekke norske og internasjonale markedsinstitutter og næringlivspublikasjoner lister over hvilke merkevarer som nyter størst respekt og står sterkest blant forbrukerne.

Slike lister kan ikke akkurat brukes som kjøpeguide, for det er jo ikke alltid samsvar mellom et merkenavns kjendisstatus, pris og kvalitet.

Likevel sier de noe om hvor sterkt et varemerke står i folks bevissthet, og hvilken status det har.

For de få, men husket av mange

STERKT NAVN: Det er nok flere som husker klokkemerket Rolex, enn som faktisk kjøper de dyre klokkene deres. Foto: ROLEX Vis mer

Sveitsiske Rolex produserer armbåndsur i luksusklassen, og med prislapper som fort passerer 50.000 sier det seg selv at dette overgår masseprodukter i vanlig forstand. Topp 10 plasseringen på listene til Forbes i USA og Superbrands i Storbritannia forteller likevel noe om styrken i navnet deres: Si «klokke», så tenker du «Rolex».


Mercedes-Benz og BMW nyter noe av den samme statusen på bilfronten, selv om et flertall ikke tar seg råd til å kjøpe kjøretøy i disse klassene.

Trauste nordmenn

Skal vi dømme etter de norske listene (se alle listene nederst i artikkelen), finner vi derimot en mer traust hverdag enn luksus her hjemme.

LES OGSÅ: Coca-Cola ute av topp 10

Selv om Mercedes har inntatt 4. plassen på TNS-Gallups årsliste, er Rolex helt fraværende. Vi er fornøyd med hverdagsbilen fra Toyota, melk og ost fra Tine og utvalget og servicen på Vinmonopolet.

Disney på topp

Årslisten til den amerikanske næringslivspublikasjonen Forbes er trolig den mest innflytelsesrike av de internasjonale listene.

Her ligger film- og familieunderholdningsgiganten Disney øverst, med Google og BMW som nummer to og tre.

Også Forbes-konkurrenten Fortune har en årlig oversikt som viser hvordan merkevarene ligger an i folks bevissthet.

Apple for sjuende år på rad

Ikke overraskende troner Apple høyest på Fortune-lista, for sjuende året på rad. Nummer to er Amazon, mens Google er nummer tre.

LES OGSÅ: Eplet kan falle ganske langt fra stammen

Mange av merkevarene på lista er nok bedre kjent i USA enn i Norge, men globale kjendiser som Starbucks (nummer 5), Coca-Cola (nummer 6) og Disney (6) er sterkt tilstede.

Det er ikke mange norske selskaper å se, men vi noterer oss en delt 51. plass for Statoil og Telenor.

Microsoft større i UK

den britiske Superbrands-lista ligger det nasjonale flyselskapet British Airways øverst, mens Rolex her innehar andreplassen.

Hopper vi ned på tredjeplassen finner vi derimot mer folkelige Coca-Cola, mens den nasjonale kringkasteren BBC befinner seg på 4. plass.

LES OGSÅ: TEST: Merkevare vs billigvare

Apple er derimot ikke så «hot» hos britene, ser det ut til. Data- og mobilgiganten fra Cupertino i California må nøye seg med en 14. plass på Superbrands-lista og må se seg slått av erkerivalen Microsoft på en 6. plass.

Verdens største nettbutikk Amazon ligger på en beskjeden 13. plass hos britene, bak BMW, sjokoladeprodusenten Cadbury og toalettpapir-produsenten Andrex.

Ulike kriterier

Kriteriene for de to listene er imidlertid høyst forskjellige. Superbrands kombinerer et ekspertpanel på 34 med en meningsmåling der 3000 vanlige briter deltar.

Fortune forhører seg med et knippe analytikere, toppsjefer og forståsegpåere via samarbeidspartnerne Hay Group.

LES OGSÅ: Verdens sterkeste merkevare

En annen global undersøkelse er Interbrand. I likhet med Forbes og Fortune kombiner de markedsanalyse, finansiell informasjon med forbrukeromdømme når de gjør opp status for året.

Stormberg og Vinmonopolet

BEST LIKT: Nordmenn er svært fornøyd med Vinmonopolet, viser omdømmeundersøkelsen fra TNS-Gallup for 2014. Foto: KIM JANSSON Vis mer

I Norge har det i flere år blitt gjort lignende undersøkelser.


RepTrak-listen, som kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute står bak, havnet sportsklærprodusenten Stormberg i år på topp for tredje år på rad. Toyota og Google ligger på de to neste plassene.

LES OGSÅ: her er billigvare dyrere enn merkevare

TNS-Gallups omdømmeliste har Vinmonopolet som nummer en i år, med Toyota og Skandiabanken som henholdsvis nummer to og tre.

Her er topp 10 fra alle 2014-listene:

RepTrak Norge:
1) Stormberg
2) Toyota
3) Google
4) Komplett
5) Microsoft
6) Tine
7) Skandiabanken
8) Vinmonopolet
9) IKEA
10) Elkjøp

TNS-Gallup omdømme:
1) Vinmonopolet
2) Toyota
3) Skandiabanken
4) Mercedes
5) Google
6) Meny
7) Flytoget
8) Apple
9) Jordan
10) Volvo

Forbes:
1) Disney
2) Google
3) BMW
4) Rolex
5) Sony
6) canon
7) Apple
8) Mercedes
9) Lego
10) Microsoft

Fortune:
1) Apple
2) Amazon
3) Google
4) Berkshire Hathaway (finansieringsselskap)
5) Starbucks
6) Coca-Cola
7) Disney
8) FedEx
9) Southwest Airlines
10 General Electric

Superbrands (UK, Consumer):
1) British Airways
2) Rolex
3) Coca-Cola
4) BBC
5) Heinz
6) Microsoft
7) Google
8) Gillette
9) Kellogg's
10) BMW

Interbrands:
1) Apple
2) Google
3) Coca-Cola
4) IBM
5) Microsoft
6) General Electric
7) Samsung
8) Toyota
9) McDonald's
10) Mercedes