Ta ikke alltid slike tilbudsplakater for god fisk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Ta ikke alltid slike tilbudsplakater for god fisk. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Disse kundene er lettest å lure

KOMMENTAR: Kjenner du deg igjen? Da er du dessverre et lett bytte.

Før jul i fjor dokumenterte VG hvordan Elkjøp bevisst skrudde opp prisene i desember. I kjølvannet av disse avsløringene ble også innholdet i Elkjøps selgerkurs slått opp stort i avisen, der man blant annet kunne lese hvordan selgerne ble drillet i å skape mersalg. Her gjaldt det å smi mens jernet var varmt. Norges største elektronikkjede skulle jammen få svi for slagordet sitt "Det er dumt å betale for mye".

Det er ikke første gang det settes spørsmålstegn ved prisene hos Elkjøp. DinSide har blant annet avslørt grov overprising i Elkjøp-butikker, og store forskjeller mellom fysiske utsalg og nettbutikken. Årsaken er formodentlig at det er langt enklere å ta ågerpris for en vare i en fysisk butikk, enn på nettet der neste butikk - eller enda bedre - en prissammenlignings-tjeneste, kun er et par tastetrykk unna.

«I motsetning til hva han ble fortalt i butikken, var det ikke snakk om en supermodell, men en eldre, utgående TV med begrensede tilkoblings-muligheter.»


Og har du først kommet innenfor dørene, er det slett ikke sikkert du kommer ut med kun den varen du hadde tenkt å kjøpe. Kanskje du endog kommer ut med noe helt annet enn du hadde tenkt. Sannsynligvis noe som er dyrere, men som ifølge selgeren kommer til å gi deg glede mye lenger. Det behøver ikke være sannheten.

Sjokkert? Da er på tide å våkne opp.

Bjørn Eirik Loftås er DinSides dataredaktør Foto: Per Ervland Vis mer


En selgers største motivasjon er å selge. Det ligger i navnet. Mest mulig, raskest mulig, til best mulig pris. Driver han inn mye penger, får han klapp på skulderen og bonus i lønningsposen. Klarer han å selge deg noe dyrt som kostet lite i innkjøp eller har ligget lenge på lager, og samtidig får deg til å gå ut av butikken med noe ekstra i posen og et smil om munnen, ligger han godt an til å bli månedens ansatt. Dette er universelt, men det var Elkjøp som fikk unngjelde denne gangen. Jeg tipper imidlertid at en del av konkurrentene bet seg i leppa og krysset fingre for sin egen rumpe da det stod på som verst.

De er nemlig alle i samme båt.

Marginene i data- og elektronikkbransjen er ofte svært små, utviklingen går ekstremt raskt, og det gjelder å ikke brenne inne med ting som er utgått på dato.

Heldigvis for butikkene er ikke alle kundene like oppdaterte.

Det fikk to familiemedlemmer nylig erfare. Begge hadde begrenset produktkunnskap og internetterfaring, og begge levde i en forestilling om at selgeren var en barmhjertig samaritan. Kjenner du deg igjen? Da er du dessverre et lett bytte.

Førstemann hadde sett en annonse fra en av de store elektronikkjedene (ikke Elkjøp), og dro til butikken for å kjøpe den annonserte 32-tommeren fra Thomson til 2990 kroner. Slett ikke noen super-TV, men til en person hvis TV-behov knapt strekker seg forbi Dagsrevyen, vil jeg vurdere den som helt OK.

«Har du en smarttelefon med internettilgang, vet du hva du har å gjøre.»


Han kom imidlertid hjem med en like liten Samsung-TV til 6.000 kroner, men i motsetning til hva han ble fortalt i butikken, var det ikke snakk om en supermodell, men en eldre, utgående TV med begrensede tilkoblingsmuligheter. Den var ikke en gang klar for det digitale bakkenettet.

Da jeg fikk høre om det, sjekket jeg prisene for samme TV på nett. De få stedene som fortsatt hadde den tilgjengelig, solgte den for rundt 3.000 kroner. Halve prisen, altså. Til vedkommendes fortvilelse opererte ikke denne butikken med 30 dagers åpent kjøp, noe Elkjøp - tross all kritikk - gjør.

Andremann skulle ha en liten, enkel 100 liters fryseboks, og kom hjem med en stor boks til 4.000 kroner. Det tok meg et knapt minutt i nettleseren å finne den samme til lavere pris, og en haug med bokser som ville passet vedkommendes leilighet, behov og lommebok langt bedre.

"Dirty tricks" eller på grensen til lureri; uansett hva du velger å kalle det: Har du gått i fella er det bare å brette opp ermene og være bedre forberedt neste gang.

Bruk noen få minutter på research før du går i butikken. Ta gjerne utgangspunkt i tilbudsavisene, og ser du noe som frister, bruker du Google for å lete opp relevante produkttester. Deretter besøker du en prissammenligningstjeneste som for eksempel Kelkoo.no, Prisguide.no eller Prisjakt.no for å danne deg et bilde av prisnivået.

Hvis du står i butikken og selgeren leder deg mot en annen vare enn den du hadde bestemt deg for, bør du være på vakt. Har du en smarttelefon med internettilgang, vet du hva du har å gjøre.

Den uavhengige prissammenlingingstjenesten Prisjakt.no har laget en egen app til iPhone og Android som lar deg skanne strekkoden på produktene i butikken ved hjelp av mobilkameraet. Deretter slås produktkoden opp og du får presentert de beste prisene på produktet:

Ved hjelp av Prisjakt sin iPhone-applikasjon kunne vi raskt finne et tastatur som Elprice tar 399 kroner for, til 170 kroner i en annen butikk. Vis mer


(Du finner app-en ved å søke etter "prisjakt" i App Store eller Android Market).

Konfronter selgeren med prisene, og krev ganske enkelt prisavslag hvis forskjellene er store.

Ellers handler du enkelt og greit på nett, og får 14 dagers angrefrist på kjøpet.

Et annet godt tips er rett og slett å ha med en kompetent og uavhengig hjelper i butikken, en venn, en svigersønn (eller -datter) eller en annen person du stoler på og som har greie på fagfeltet. Da har du en å diskutere saken med før du går i kassa, og samtidig reduseres sjansene for å gå i selgerfellen kraftig.

Lykke til med innkjøpene i 2011!