Disse har frynsete rykte

NSB er virksomheten som vekker flest negative assosiasjoner. Kværner og Telenor følger deretter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dette kommer fram i DinSides uformelle undersøkelse blant 100 nøkkelpersoner i nærings- og samfunnsliv.

Igjen har en rekke kjente navn deltatt. De har gitt sin vurdering i form av fem virksomheter de mener har dårlig rykte.

Leverer ikke varene

Kommunikasjonsgründer Hans Geelmuyden sier at virksomheter som leverer dårlige resultater over tid, gir seg selv dårlig omdømme. Han trekker fram NSB som det mest umiddelbare eksempelet.

Hans Geelmuyden. Vis mer

- NSB har dårlig kvalitet på sine tjenester. De leverer ikke. Så enkelt er det, sier han.

Hans Geelmuydens liste:
1. SAS
2. NSB
3. Kværner
4. Aker RGI
5. Oslo Sporveier

Virksomhetene med mest frynsete rykte

Ikke bare image

NSB forsøker ikke å avfeie at de er upopulære og har et frynsete rykte. De trekker i stedet fram flere årsaker til det, deriblant Åsta-ulykken og andre ulykker de siste årene.

Audun Tjomsland. Vis mer

- Det skyldes nok også at NSB ikke har den punktligheten vi ønsker. Vi har 150 års historie, på godt og vondt, og sliter nok med noen gamle rutiner. Myndighetene prioriterer dessuten ikke jernbanen i Norge. Bare se på den nedslitte Vestfold-banen, sier kommunikasjonsdirektør Audun Tjomsland i NSB.

- Så det handler ikke bare om et image-problem?

- Definitivt ikke. Det fundamentale er å få jernbanen i Norge på beina. Først da kan vi snakke om NSBs image, sier Tjomsland.

Hans Geelmuyden peker på flere andre faktorer som skaper et dårlig image. Han mener moral er den viktigste.

Umoralsk

- Det aller verste er når en virkomhet eller dens ledere gjør noe som bryter med folks oppfatning av hva som er god moral. Almskog og kontantpensjonen er ett eksempel, Røkke og båtsertifikatet et annet. Her er troverdigheten nedslitt, sier Geelmuyden.

Han mener slike leder-eskapader smitter over på selskapet som helhet, og gir det et dårligere rykte. Slik er lederne avgjørende for virksomheten som varemerke.

Kanskje er det derfor kriserammede IT-selskaper gir så få av de forespurte i undersøkelsen negative assosiasjoner. Kun de virkelige børstaperne det siste året, som Merkantildata, Opticom og Stepstone, er foreslått.

Skaper grums

TV og tabloidavisene er viktige for folks bilde av en virksomhet. Dårlig PR gir ofte dårlig rykte, og bidrar til å forsterke de andre faktorene som spiller inn. Undersøkelsen viser at disse faktorene er:

  • 1. Dårlig kvalitet/service (NSB, Oslo Sporveier, Ullevål sykehus)
  • 2. Høye priser/gebyrer (DnB, Telenor)
  • 3. Monopolistisk adferd (SAS, Telenor)
  • 4. Fallende utvikling på Børsen (Merkantildata, Stepstone, Opticom)
  • 5. Når de "tar" pengene våre (kemneren, parkeringsselskaper)
  • 6. Økonomiske vansker som setter arbeidsplasser i fare (Kværner)

    Vis meg virksomhetene med mest frynsete rykte

    Fakta om undersøkelsen:De spurte fikk en forespørsel på e-post om å gi en prioritert liste over fem virksomheter på det norske markedet som gir dem negative assosiasjoner. Ingen ytterligere spesifisering av spørsmålet ble gitt. DinSide lovet de forespurte full anonymitet. Svarprosenten var høyest blant folk i næringslivet, og lavest blant vitenskapelig ansatte.