Mens du venter på svar hos kundeservice, får mobilregningen din merke det. Foto: Colourbox.com
Mens du venter på svar hos kundeservice, får mobilregningen din merke det. Foto: Colourbox.comVis mer

Disse får inntektene

Derfor er kundeservice-numrene noen av landets dyreste numre å ringe.

Det er dyrt å få hjelp hos kundeservice, skrev vi i går. Det kan bli veldig kostbart å sitte i kø når du ringer et kundeservice-nummer for å få hjelp. >>> Se eksempler!

Men hvem er det som får inntektene?

- Først vil jeg understreke at det er bedriftene selv som bestemmer hvilket hovednummer de ønsker å betjene sine kunder på, sier informasjonsjef i Telenor Per Aril Meling til DinSide.

Men hvem som får inntektene, eller betaler for samtalen, avhenger av hva slags nummer du ringer:

- Fra fasttelefon er 800-numre gratis for kunden, mens bedriften tar kostnaden. Til 810-numre deler kunden og bedriften kostnaden, mens for 815-numre eller femsifrede numre betaler kunden kostnaden til teleoperatøren, sier Meling.

5-sifrede numre gir flere muligheter

Flere og flere tjenesteytere benytter seg av femsifrede numre.

Per Aril Meling er informasjonssjef i Telenor. Foto: Telenor Vis mer


Hvorfor koster det mer å ringe disse numrene?

- Femsifrede numre har såkalte intelligente løsninger innebygget i tjenesten. Kunden kan utføre flere tjenester, enten ved å komme i kontakt med en kundekonsulent, eller utføre tjenestene selv uten nødvendigvis å måtte snakke med en kundekonsulent.

Meling trekker frem Telenors egen tjeneste, 0500, som et eksempel der Telenor kan skille privat- og bedriftskunder i en tastekommando, komme direkte til en kundekonsulent eller for eksempel selv gå inn på egen faktura og endre blant annet betalingsdato.

- Mange tjenester i en løsning er dyrere å utvikle, implementere og vedlikeholde, og i og med at teleoperatørene oftest kjøper tjenesten av andre tjenesteleverandører, blir prisen høyere for denne tjenesten, sier Meling.

Det er altså teleoperatørene som har inntektene for femsifrede numre, samt startavgift for tresifrede numre.

Be om å bli oppringt

En av mange som bruker et femsifret nummer til kundeservice, er Get, som ble brukt som eksempel i forrige artikkel.

- Vi har også en tilbakeringingsfunksjon som kunder kan benytte hvis de ikke vil vente i kø, sier Øyvind Husby i Get.

Flere kundeservice-ordninger er nå slik at du kan be om å bli oppringt av en kundebehandler for å unngå å bli sittende lenge i kø. Dette er et tilbud du absolutt bør vurdere dersom du har anledning til det, fordi du slipper telefonkostnaden ved å sitte og vente, og samtalen som senere kommer vil bli betalt av den som ringer deg opp.