NYE NUMMER: Å sette et femsifret telefonnummer bak et 500-nummer kan bli en løsning på at selskaper nå må slutte å kreve høye priser for kundeservice. Men det blir uansett ikke helt slutt på femsifrede telefonnummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
NYE NUMMER: Å sette et femsifret telefonnummer bak et 500-nummer kan bli en løsning på at selskaper nå må slutte å kreve høye priser for kundeservice. Men det blir uansett ikke helt slutt på femsifrede telefonnummer. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Slutt på femsifrede telefonnummer for kundeservice

Disse får fortsatt bruke femsifrede nummer

Må slutte å kreve penger for kundeservice, men ikke for alt annet. Og snart får vi kanskje 500-nummer.

EU-domstolen har bestemt at selskaper ikke lenger får lov til å bruke kostbare spesialnummer til kundeservice, blant annet femsifrede. Dommen gjelder i Norge, også.

- Mange har opplevd å bli belastet for store beløp etter at de har kontaktet kundeservice, selv om problemet forbrukerne trengte hjelp med skyldtes en feil fra den næringsdrivende. Denne praksisen oppleves som svært urimelig for kunden, og er ulovlig, understreker forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Ombudet har derfor sendt et brev til rundt 80 norske selskaper, hvor de ber dem legge ned disse telefonnumrene.

Men det er ikke slik at vi én gang for alle kan erklære alle femsifrede telefonnummer for døde.

Disse kan fortsette

EU-reglene, og kravene fra Forbrukerombudet som skal sørge for at reglene overholdes, forbyr ikke femsifrede telefonnummer som sådan.

  • For det første gjelder reglene alle spesialnummer som koster mer enn vanlige telefonnummer. Altså blant annet tre- og femsifrede telefonnummer, men også såkalte 800-nummer.
  • Reglene gjelder bare kundeservice. Altså når du ringer et selskap angående kundeforholdet ditt. Dermed kan selskapene fortsatt ha dyre telefonnummer når du ringer for eksempel for å bli kunde.
  • Reglene gjelder bare selskaper, ikke det offentlige. Dermed er det fortsatt fritt fram for politiet og sykehus som Ahus å ha kostbare telefonnummer.
  • Bedriftskunder som ringer, for eksempel et enkeltmannsforetak som ringer mobiloperatøren sin, kan fortsatt bli henvist til kostbare spesialnummer. Reglene gjelder bare forbrukere.
FORTSATT LOV: Forbrukerombudet viser i brevet eksempler på hvordan selskaper fortsatt kan ha femsifrede telefonnummer. Men også hvordan de må merkes ekstra godt med at de koster ekstra å ringe. Grafikk: Forbrukerombudet Vis mer

Dyrere til politiet enn Telenor

- Vi synes det blir helt feil at det offentlige skal benytte seg av kostbare nummer, spesielt når det nå er ulovlig for private. Vi vil jobbe aktivt for at de forsvinner fra offentlig sektor, har fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet uttalt.

Håpet er at alle vil følge etter, nå som kostbare telefonnummer blir et mindre vanlig syn.

For at det skal koste mer å ringe politiets 02800-nummer eller Ahus, enn det koster å ringe Telenors kundeservice, vil trolig klinge falskt i mange ører.

- Vi ser allerede at flere selskaper har fått på plass vanlige telefonnummer til kundeservice, og forventer at alle næringsdrivende får dette på plass så raskt som mulig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Vi kan få helt nye nummer

Forbrukerombudet krever at norske selskaper ordner opp innen 15. oktober. Da skal ombudet sjekke markedet og slå ned på dem som ikke følger kravene.

  • Først og fremst må de slutte å vise deg til enhver form for spesialnummer for kundeservice. Dermed må mange innføre nye telefonnummer, og markedsføre dem for kundene sine.
  • Selskapene kan operere med to nummer; ett vanlig taksert nummer for kundene sine og ett for alle andre, inkludert bedriftskunder. Men ombudet krever at spesialnummer tydelig merkes med at de koster penger, og ombudet ønsker også at dette skal sies når man ringer nummeret.
  • Noen selskaper har et eget nummer for folk som ringer fra utlandet, for eksempel 915 02900 i stedet for 02900. Men disse kan bli sperret av operatøren din, slik Telenor fortsatt gjør. Ombudet foreslår at selskapene kan sørge for at disse er åpne for alle, i stedet for å lage nye nummer.
  • En annen mulighet som kan komme, er helt nye telefonnummer. Nkom vurderer en egen, ny nummerserie som skal gjøre femsifrede nummer til åttesifrede, og ser for seg for eksempel 799 eller 500 foran det gamle femsifrede telefonnummeret.

«Nkom vil ha dialog med tilbyderne for få informasjon om interessenivået blant deres kunder. På bakgrunn av dette vil Nkom vurdere om det er grunnlag for å etablere en slik ny nummerserie» skriver Forbrukerombudet i brevet til de 80 selskapene.