Hvor får du best kundeservice i banken? Ifølge TNS Gallup er det hos Skandiabanken. Foto: Skandiabanken
Hvor får du best kundeservice i banken? Ifølge TNS Gallup er det hos Skandiabanken. Foto: SkandiabankenVis mer

Disse er best på kundeservice

Flyselskapet Widerøe topper listen, mens Skandiabanken gir best service i bankbransjen.

TNS Gallups store kundesentermåling er ny av året og Norges største i sitt slag. 38.000 nordmenn som har vært i kontakt med kundeservice enten på telefon, mail, chat eller via sosiale medier i løpet av 2011, har svart på hva de syntes om hjelpen de fikk.

Alt fra tastemenyer til lengden på henvendelsen har blitt vurdert, og nå er resultatet klart:

Flyselskapet Widerøe har blitt norgesmestre i kundeservice for 2011.

Ifølge TNS Gallup er det spesielt tre områder som har vært avgjørende for at Widerøes kunder er mest tilfredse: Widerøe er alltid tilgjengelig, de løser en stor del av henvendelsene via chat, og løser dessuten nærmest uten unntak alltid sakene ved første henvendelse.

Fordi det er store forskjeller mellom bransjene, har TNS Gallup også kåret syv bransjevinnere.

Bransjevinnerne er:

Bank: Skandiabanken
Forsikring: Gjensidige
Telefoni: OneCall
Bredbånd: Telenor
Strøm: Norgesenergi
TV-Distributør: CanalDigital
Reise: Widerøe

Populært med chat

I kategorien bank er det Skandiabanken som er vinneren, og det er ikke første gang Skandiabanken kan smykke seg med en pris, senest i november viste EPSI Ratings studie av kundetilfredshet at Skandiabanken fikk høyest score.

- Skandiabanken skal ha de mest fornøyde kundene, sier informasjonssjef Johnny Anderson. Foto: Per Ervland Vis mer


– Vi er veldig glade for resultatet, det er en bekreftelse på at det vi gjør er riktig og at vi har gjort en god jobb, sier informasjonssjef i Skandiabanken Johnny Anderson til DinSide.

Han forteller at Skandiabanken nærmest har hatt som sitt mantra at de skal ha de mest fornøyde kundene.

– Det er positivt at kundene opplever det sånn. Det er det som avgjør om vi lykkes i det vi gjør.

Akkurat som Widerøe har også Skandiabanken hatt suksess med bruk av chat i sin kundebehandling.

– Det å kunne få service via chat er ekstremt populært, og bruken øker kontinuerlig. Nå er 25 prosent av alle henvendelser til vårt kundesenter via chat, og det er også den kommunikasjonsformen kundene våre er aller mest fornøyd med når vi måler dette selv, sier Anderson.

Han legger til at det faktisk er veldig mange godt voksne kunder som benytter seg av chatten, at de har gitt kundeservice i form av chat til kunder i både 70- og 80-årene og at det har slått godt an blant eldre kunder som har begynt å høre dårlig.

– Samme behandling til alle

Anderson kjenner ikke detaljene i resultatene fra TNS Gallup men trekker frem bankens tilgjengelighet som en av flere mulige årsaker til at banken scorer så høyt.

– Vi har åpent fra seks om morgenen til midnatt hver dag hele året. Det gjør at du kan ringe på julaften og få akkurat den samme gode servicen som resten av året.

Informasjonssjefen understreker også at hver kunde får samme behandling og tror dette kan være en medvirkende årsak til at kundene er fornøyde.

– Om du har 500 kroner på konto eller om du er millionær, så får du samme service hos oss. Hvi har et fokus på at du skal være like fornøyd uansett hvem du er som kunde og har ingen interne prioriteringer, avslutter han.