Taxinæringen scorer dårligst i en ny stor forbrukerundersøkelse.
Taxinæringen scorer dårligst i en ny stor forbrukerundersøkelse. Vis mer

Disse bransjene får stryk

Taxibransjen blir slaktet av forbrukerne.

«Vi ønsker ikke å henge ut enkelte bransjer, men skape dialog mellom bransjene.Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeld. »


En fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) avdekker hvilke bransjer vi er mest og minst fornøyde med.

Og det er taxinæringen som kommer desidert dårligst ut. Deretter følger snekkere, eiendoms-meglerbransjen, og advokattjenesten.

På toppen ligger pakkereisenæringen, møbelbransjen og bilforhandlere.

>> SE HELE LISTEN

- Poenget er ikke å kritisere

Best! (Bransjene vi liker best)
#Bransje
1Pakkereiser
2Møbler
3Biler (hos forhandler)
4TV-apparat
5Optikertjenester/-varer
Verst! (Bransjene vi liker dårligst)
#Bransje
36Helsekost
37Advokattjenester
38Eiendomsmeklertjenester
39Snekkertjenester
40Taxi


Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeld sier målet med denne rapporten ikke er å svartmale enkelte bransjer.

- Vi ønsker ikke å henge ut enkelte bransjer, men skape dialog mellom bransjene, sier Anniken Huitfeld.

Hun sier hun allerede har invitert håndverkerbransjen til diskusjon om hvordan de kan bedre tilfredsheten.

Tar til etterretning

Styreleder Tor Johannesen fra Norges Taxiforbund sier til DinSide at de har arbeidet og kommer til å fortsette arbeidet med å bli bedre.

- Vi tar denne undersøkelsen til etterretning. Alle i bransjen er enige om at nå må vi reise kjerringa.

Han tror ikke det vil ta for lang tid å bedre ryktet til bransjen.

- Om et par år skal vi ha klart å få gjort noe med det. Når man er på bunn, og jobber for å bli bedre, er det bare en vei det kan gå, smiler Johannesen.

Les også: De verste taxisjåførene

- Forbrukerne tar ikke feil

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier at de bransjene som kommer dårlig ut i denne undersøkelsen, må ta resultatet til etterretning.

- Forbrukerne kan ikke ta feil i en slik sammenheng. Det er sånn ser de ser verden, og det må bransjen forholde seg til.

Han mener det er mange forhold taxibransjen må ta tak i.

- Folk opplever mange rare ting i bransjen. De glemmer ting i bilen, uten å få dem igjen, noen får voldsomme regninger etter taxituren, noen sjåfører kjører som duster...

Thon understreker at det er viktig at prisinformasjonen blir bedre, slik at folk lettere kan finne ut hvor mye en taxitur vil koste.

- Man er nødt til å ta fatt til at prisinformasjonen er så problematisk som den er, sier Thon.

Les mer: Drosjene må syneliggjøre prisene

Dårlig gjennomsnitt

I den omfattende forbrukerundersøkelsen ble 40 bransjer gjennomgått. Alle bransjene ble vurdert på en skala fra 1 til 5, der 5 er best.

Taxibransjen scorte bare 2,6 poeng.

- Ganske dårlig!, sier prosjektleder Lisbet Berg i Sifo.

Både snekkerne og eiendomsmeglerne scorer 2,9 poeng. Pakkereisebransjen, som ligger på topp får 3,8 poeng.

Gjennomsnittet for alle bransjene er 3,3 poeng.

- Det viser at vi har et forbedringspotensial i flere av bransjene, sier Berg.

Forbrukerombud Thon er ikke tilfreds med snittet.

- Det er ikke bra nok, og bør bli høyere, sier Thon.

>> SE HELE LISTEN