Vis mer

Dine verste fett-fiender

Verst ute er sinte mennesker med søvnmangel, og de som liker stearinlys og rask musikk.

Det er snipp, snapp, snute for julen 2007, og vi kan dermed si farvel til lutefisklag, rakfisklag, pinnekjøttlag, julebord, julebuffeter og julemiddager - kanskje med noen ekstra kilo på lager.

Men fortvil ikke: Her er fem gode råd til å bli kvitt julefettet:

1. Sov søtt
Ifølge forskere ved Howard Hughes Medical Institute på det anerkjente Stanford University er det fastslått at jo mindre du sover, desto mindre produserer du av det kraftfulle hormonet leptin. Leptin lages i fettvevet og gir beskjed til hjernen når magen er full. I motsetning er hormonet Ghrelin stimulerende for appetitten, og forskning viser at det er høyere nivåer av dette hormonet hos folk som sover lite. Derfor: Sørg for god søvn, dersom du vil ha en slank kropp.

Les også: Slankere med fiber

2. Steng av musikken
Når en restaurant vil ha gjestene ut, slik at det kan bli plass til nye gjester, setter den ofte på raske rytmer, helst opptil 120 -130 taktslag per minutt. Raskt tempo brukes også ofte til de fleste workout- og stepklasser. Og det er jo selvfølgelig god grunn til det. Jo hurtigere musikk, desto hurtigere spiser man. Så før hvert måltid kan det være lurt å sette på en rolig sang.

3. Dropp aldri et måltidÅ droppe frokosten er ikke bra. Du blir bare fortere sulten og sjansen til å grafse i deg mer mat enn du trenger er ganske stor. Når blodsukkeret synker og du blir særlig sulten, føler du deg klar for å spise mer. Det som skjer når du dropper måltidet er at kroppen ikke finner noen kilde til næring. Resultatet er at stoffskiftet går ned, og det blir vanskeligere å holde vekten.

Les også: Rastløse er slankere

4. Gå mens du venter
Det sies at faren for overvekt øker med seks prosent hver gang du setter deg i bilen. Og likeså; for hver kilometer du går, reduseres den samme risiko med åtte prosent. Men hvordan greie dette? Med de trådløse tidene kan du vandre rundt mens du snakker i telefonen. Ta deg en powerwalk i huset mens reklamene ruller over skjermen. Og mens du er i butikken eller på kjøpesenteret, bruk alltid trappene!

Les også: Proteinrik snacks hjelper slankere

5. Husk å få solskinn
Kroppen trenger sollys for å produsere hormonet serotonin. Det reduserer lysten på sukker og snacks. Så når søtsuget melder seg, ta en tur ut i dagslyset. Selv i kaldt vintervær er det en god ide å trekke fra gardinene.