BESKYTTET: Finn.no har funksjoner for å beskytte pengene dine, og lovverket har tonnevis av paragrafer som beskytter deg også under privatkjøp.  Foto: KIRSTI ØSTVANG
BESKYTTET: Finn.no har funksjoner for å beskytte pengene dine, og lovverket har tonnevis av paragrafer som beskytter deg også under privatkjøp. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Dine rettigheter ved private bruktkjøp

Selv om du kjøper noe brukt fra Finn.no, betyr ikke det du står på bar bakke.

Når du handler i butikk, beskyttes du av forbrukerkjøpsloven. Den gir deg blant rettigheter som to eller fem års reklamasjonsrett.

Men nordmenn er også glade i å kjøpe fra privatpersoner, blant annet brukte ting og tang gjennom Finn.no. Og mange tenker at de dermed mister sine forbrukerrettigheter.

Slik er det ikke. Handler du fra en privatperson, nytt eller brukt, er du nemlig beskyttet av kjøpsloven. Og denne gir deg mange av de samme rettighetene som forbrukerkjøpsloven.

Her er det du trenger å vite. Og husk at disse lovene selvfølgelig er minst like aktuelle når det er du som selger, også.

Reklamasjonsrett ved bruktkjøp

Du har reklamasjonsrett også ved private kjøp, i to år etter kjøpet. Konseptet her er likt som ved butikkjøp: Du skal få det du hadde grunn til å forvente.

Derfor må du aldri skrive "100 prosent rustfri!" i bilannonser

Dine forventninger, og derav styrken av klagen din, styres først og fremst av disse tingene:

  • Pris: Det sies at man får det man betaler for, og her er det faktisk et juridisk poeng: Jo mer du har betalt, jo mer kan du forvente. Kjøper du for eksempel en brødrister for en tier på loppemarked, har du ingen grunn til å tro at den vil være best i klassen gjennom flere år.
  • Beskrivelsen: Finner du en brødrister på Finn.no hvor det hevdes at den er i tipp topp stand, kan du forvente nettopp det. Det selger oppgir og det du faktisk får, må samsvare. At selger ikke visste om manglene trenger ikke være noen unnskyldning, da "mangelansvaret er objektivt", som Forbrukertvistutvalget stadig uttaler.
  • Forbehold: Skrives det i annonsen at brødristeren "selges som den er" står du svakere, men det selger oppgir skal fortsatt være riktig. Han kan derfor ikke skrive "Som ny, men selges som den er" om den er i dårlig stand. Forteller selger at han ikke vil ta ansvar for mangler, kan han ha rett til det, da kjøpsloven er "fravikelig". Men om avtalen mellom deg og selger viser seg å være urimelig, for eksempel ved at han nekter ansvar for en brødrister til 1.000 kroner som overhodet ikke virker, kan avtaleloven likevel sørge for at selger må ordne opp.
Derfor holder det ikke at selger skriver "selges som den er"

Dette må du som kjøper passe på!

For at du kan kreve reparasjon, nytt produkt eller pengene tilbake, må du klage raskt etter å ha oppdaget feilen, og du må ikke selv sørge for reparasjon av produktet uten å gi selger mulighet til å ordne opp først. Feilen må selvfølgelig også ha vært tilstede da selger solgte deg produktet.

VANSKELIG: Om varen er ødelagt under transport kan du slite med å få erstatning, med mindre pakken ble sendt som verdipost. Foto: Posten Vis mer


Kjøpsloven gir deg også mulighet til å rette kravet nedover salgskjeden, altså for eksempel klage til produsenten av brødristeren i stedet for han som solgte den til deg. Men selger kan ikke kreve at du gjør dette.

Mer om dette: Etter tre videresalg på to år måtte opprinnelig bilselger punge ut for feilen

Frakt og avtaleinngåelse

Noen opplever problemer allerede før varen er mottatt. Også da har du rettigheter.

Men rettighetene varierer:

  • Ødelagt pakke: Dette kan faktisk være ditt ansvar. Kjøpsloven sier nemlig at varen anses levert når selger gir den til Posten. Mottar du en ødelagt pakke må du derfor rette kravet til Posten, noe som ikke er like enkelt alltid, om ikke pakken er sendt som verdipost. Samtidig: Ble varen åpenbart pakket for dårlig av selger, står det i kjøpsloven at dette kan anses som en mangel, og dermed være selgers ansvar.
  • Forsinket pakke: Tar det lang tid før du mottar varen, kan du ha krav på erstatning, heving eller å holde pengene tilbake. Kjøpsloven definerer ikke noen eksakt grense på hvor lang forsinkelsen må være, annet enn at forsinkelsen må "medføre vesentlig kontraktbrudd". Selger må dessuten si fra til kjøper om varen blir forsinket.
  • Selger trekker seg: Noen opplever at selger ikke følger opp avtalen, ved å for eksempel selge varen til noen andre som bydde mer penger. Men kjøpsloven fastslår at har dere inngått en avtale om handel, må dere holde den. Og en avtale kan blant annet inngås gjennom SMS. Blir avtalen brutt, kan du ha krav på erstatning om du lider økonomisk tap.
Les også: Mottok ødelagt gitar i posten, fikk null hjelp fra selger

SMART BETALING: Det finnes flere måter å betale med som gir deg trygghet, blant annet Finn.no sin Payex-løsning. Her overføres ikke pengene før alt er på stell. Foto: FINN.NO Vis mer


Hjelp utenfra

Om du vil klage på noe etter et privat kjøp, bør du kontakte selger så tidlig som mulig, gjerne skriftlig. Ordner det seg ikke mellom dere på tomannshånd, har du fortsatt muligheter.

Du kan for eksempel gå til:

  • Myndighetene: Forbrukerrådet kan hjelpe deg i en tvist. Ordner det seg ikke der heller, kan saken gå videre til Forbrukertvistutvalget. Vedtakene herfra er bindende, med samme virkning som en dom.
  • Betalingsløsningen: Det finnes mange måter å betale sikkert på. Finn.no har en Payex-løsning med "betalingsgaranti" hvor pengene blir stående mellom kjøper og selger inntil det vites at begge parter er fornøyde. Paypal tilbyr også beskyttelse for både selger og kjøper om du betaler på den måten. Dessuten har du beskyttelse om du betaler med kredittkort, både på grunn av kortenes egne tjenester og finansavtaleloven.
Kredittkort gir ekstra trygghet – her bør du bruke det

Har du fått prøvd noen av disse rettighetene i praksis? Del gjerne med deg under artikkelen!