<b>SJEKK SELV: </B>Ved for eksempel forsinkelser kan du raskt se hva flyselskapet skal gi deg i erstatning.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SJEKK SELV: Ved for eksempel forsinkelser kan du raskt se hva flyselskapet skal gi deg i erstatning. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Dine rettigheter ved forsinkelser, innstillinger, overbooking og bagasjetrøbbel

Få enkle svar på hva du har krav på når flyturen ikke gikk som planlagt.

«Persontransport» er nå nummer åtte på lista over hva flest nordmenn «henvender seg til Forbrukerrådet om», eller hva vi på godt norsk klager på, og her er altså flyreiser en sikker vinner.

Og på fjerdeplass på lista over selskapene vi sliter mest med, ligger Norwegian, som i disse dager sliter med å frakte passasjerene sine dit de skal. Så hva gjør du i en slik situasjon, og hva har du krav på?

Forbrukerrådet har laget et verktøy som skal vise deg hva du kan kreve av flyselskapet når ikke alt er på stell; en slags rettighetskalkulator for forsinkelser, innstillinger, overbooking og bagasjetrøbbel. Og det kan fort vise seg at du har krav på tusenvis av kroner, som flyselskapet kanskje ikke var så interessert i å fortelle deg om.

Prøv selv! Kalkulatoren virker på både PC, mobil og nettbrett, og du finner den her:

(Kalkulatoren er lagt inn på Dinside med tillatelse fra Forbrukerrådet)

LES OGSÅ: Får du ikke gjennomslag hos flyselskapet? Klag saken videre!

Flere betaler for hjelp

Nordmenn trenger altså ofte hjelp før, under og etter flyturer. Og Forbrukerrådet etterlyser bedre informasjon til forbrukerne om hva de har krav på når noe går galt.

- Like lett som du kan sjekke deg inn via SMS, bør du få vite om rettighetene dine når flyet blir innstilt eller forsinket, mener forbrukerråd Randi Flesland.

Dette er bakgrunnen for deres rettighetskalkulator.

Samtidig er det flere som velger å betale andre for å fremme flyklagesaker for dem. Her kan du lese om den nye trenden. Dinside har også tidligere skrevet om en familie som brukte selskapet Flight Right til å få penger tilbake fra flyselskapet, som de sier de ellers aldri ville fått.

(Artikkelen ble sist oppdatert 04.7.2016)