<b>SPESIELT BESKYTTET: </b>Å handle julegaver på nett medfører noen ekstra risikoer, men så er du også beskyttet av et ekstra lag lover.  Foto: ALL OVER PRESS
SPESIELT BESKYTTET: Å handle julegaver på nett medfører noen ekstra risikoer, men så er du også beskyttet av et ekstra lag lover. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Dine rettigheter i julehandelen

Få varen innen 30 dager, angre innen 14 dager og klag i opptil fem år.

For mange betyr jula god mat, godt selskap og en god del handling.

Uansett hva du kjøper får du en rekke krav og rettigheter med på kjøpet. Det norske lovverket har nemlig et knippe lover som utelukkende dreier seg om nettopp handling, som forbrukerkjøps-, angrerett- og markedsføringsloven.

Visste du for eksempel at du kan returnere en vare innen 14 dager ved kjøp på nettet, selv om du har åpnet den? Eller at du kan kreve å få varen levert innen 30 dager?

Her er de viktigste bestemmelsene du bør kjenne under årets julehandel.

MÅ GI RIKTIG INFO: Hva selgeren forteller deg i butikken styrer dine forventninger til produktet. Og disse skal innfris. Foto: ELKJØP Vis mer


Informasjon i butikken

Selgere må stå til ansvar for det de forteller deg. Har selgeren sagt «Javisst, denne kan brukes til ditt og datt», må faktisk varen kunne brukes til både ditt og datt.

Forbrukerkjøpsloven krever nemlig at varen skal innfri dine forventninger.

Uavhengig av om forventningene kommer fra beskrivelser i nettbutikken, en samtale i butikken eller det produsentene lover i markedsføring.

MÅ FORTELLE ALT: Nettbutikker må gjøre det så enkelt som mulig å forstå hva faktisk kjøper, og betaler for. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Informasjon i nettbutikken

Forbrukerdirektivet vi innførte i vår setter strengere krav til informasjonen du får i nettbutikker; en opplysningsplikt.

Du skal få vite alt du blir belastet for utover kjøpssummen, i klartekst, før du trykker «Kjøp». Samme gjelder bindingstider og automatiske fornyelser. Ferdig avkryssede felt av typen «Jeg vil ha forsikring på dette produktet» er ulovlig. Vilkår for reklamasjon, eventuelle kopibeskyttelser, varens viktigste egenskaper og liknende skal også kommuniseres tydelig og klart.

Brytes noen av disse bestemmelsene, og det førte til at du betalte mer enn du trodde, skal du få erstattet utgiftene.

MÅ KOMME: Loven krever at pakken må komme innen 30 dager etter kjøp. Foto: Thor Nielsen/Posten Vis mer


Levering av varen

Forbrukerkjøpsloven har blitt oppdatert og sier nå klart at levering skal skje «uten unødig opphold og senest innen 30 dager». Med mindre annet er avtalt, naturlig nok. Her skilles det ikke på nett- og butikksalg, selv om det selvfølgelig er mest aktuelt på nettet. Tidligere var dette rettspraksis, men ikke nedfelt i loven.

Får du ikke varen innen denne fristen, har forbrukerkjøpsloven et helt kapittel om hva du har krav på. Det enkleste for de fleste vil være å bruke retten til å heve kjøpet, altså få pengene tilbake. I noen tilfeller kan du også ha krav på erstatning, om du har tapt penger på forsinkelsen. Men først må du gi selgeren en tilleggsfrist, som ifølge Forbrukerrådet vanligvis er på 14 dager.

Unntaket er om forsinkelsen ødelegger hele kjøpet, for eksempel om julegaven ikke kom fram til julaften. Har du sagt fra om at leveringstidspunktet er viktig, og butikken har godtatt dette, må leveringen ta maks 30 dager uten noen tilleggsfrist. Bryter butikken denne avtalen, skal du få alle pengene tilbake.

INGEN SKAM Å SNU: Du kan angre på et nettkjøp inntil 14 dager etter å ha mottatt det, uten å oppgi grunn. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Angrerett på nett

Noen butikker skryter av åpne kjøp. Men nettbutikker har tilnærmet åpne kjøp enten de vil eller ei.

Angrerettloven sørger nemlig for at du kan kjøpe en vare, åpne den, prøve den og returnere den. Uten å oppgi noen annen grunn enn at du angrer. Dette må skje innen 14 dager etter du mottok varen, og du må bruke varen forsiktig.

Tidligere hadde du nærmest uten forbehold krav på alle pengene tilbake, mens den nye angrerettloven åpner for at butikker kan holde tilbake noe av kjøpssummen om varens verdi er forringet.

Angrerett gjelder ikke alt du handler på nett, og ingen kjøp i vanlige butikker. I tillegg til netthandel gjelder angreretten andre typer fjernsalg, som telefonsalg.

GRATIS REPARASJON: Går produktet i stykker de første årene, uten ta du selv har ødelagt det, er det gode sjanser for å få reparasjonen gratis. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Reparasjon av produktet

Fungerer ikke produktet tilfredsstillende, eller det rett og slett er ødelagt, kan du reklamere. Vi vet mange blir henvist til produsenter eller andre partnere for dette, men det er selgeren som skal rydde opp. Altså butikken. Du har samtidig rett til å reklamere direkte til produsenten om du ønsker det.

Viser mangelen seg å være produsenten eller selgerens skyld, har du krav på gratis reparasjon eller nytt produkt, eventuelt pengene tilbake eller prisavslag. Er produktet en gave, overtar mottakeren denne rettigheten.

Reklamasjonsfristen er to eller fem år etter kjøp. PC-er, nettbrett og mobiler er typiske eksempler på produkter som skal vare i fem år. Enkelte feil kan oppstå innen reklamasjonsfristen uten at du har krav på gratis reparasjon, som døde batterier.

Husk også at du har krav på å låne en tilsvarende vare om reparasjonen tar med enn én uke, og at reparasjonen ikke skal ta urimelig lang tid. Samt at du ikke kan bli krevd å vise kvittering, bare en eller annen form for kjøpsbevis.