Din guide til omega-3-jungelen

Synes du det er vanskelig å forstå hvilke omega-3-produkter som er best for kroppen din? Vi gjør vårt beste for å guide deg gjennom jungelen av produkter.

Tran
Tran er olje presset fra leveren til fisk, oftest torsk, som så er renset og tilsatt antioksidanter og vitamin A og D. De fleste inneholder 25 % omega-3-fettsyrer.

Det finnes også såkalt omega-3-tran som er basert på flytende torskeleverolje. Men her er oljen oppkonsentrert slik at konsentrasjonen av omega-3-fettsyrer blir 40 %.

Fiskeoljekapsler
Flere typer kapsler inneholder fiskeolje hentet fra ikke bare leveren, men hele fisken. Oljen renses og oppkonsentreres slik at omega-3-innholdet kommer opp i 60 %.

De forskjellige kapslene på markedet har ulik størrelse og dermed ulikt innhold av omega-3 per kapsel. Enkelte kapsler inneholder også andre stoffer i tillegg til omega-3, som vitamin A, D og E, mineraler og urter. Hvis kapslene har for mange slike tilleggsstoffer, kan mengden med fiskeolje bli for liten til å gi helseeffekt.

Dersom du ønsker å øke inntaket utover det som står anbefalt på pakningen, bør du spise kapsler med bare omega-3 for å unngå "overdose" av tilleggstoffene.

Selolje
Selolje finnes både i flytende form og kapsler. Produktene inneholder olje fra sel med 20-25 % omega-3-fettsyrer. Strukturen på molekylene er litt annerledes enn i fiskeolje, og kan muligens gi en ekstra helsegevinst.

Grønn omega-3
For de som er veganere eller ønsker en vegetabilsk kilde til omega-3-fettsyrer, er omega-3 fra vegetabilske kilder et bra alternativ. Den beskytter imidlertid ikke like bra mot hjerte- og karsykdommer og leddsykdommer.

Linfrøolje, rapsolje og valnøttolje er naturlige kilder til disse omega-3-fettsyrene.

Kutter du ut kjøttet, får du kanskje bedre sexlyst også:

Omega 3,6,7 og 9
Enkelte produkter inneholder både omega-3, -6, -7 og -9. Problemet med disse er at du betaler for fettsyrer som du får i deg mer enn nok av fra andre kilder i kosten. I tillegg kan omega-6-fettsyrene motvirke effekten av omega-3. Unntaket er omega-6-fettsyrene fra nattlysolje som ser ut til å ha lignende effekter som omega-3.

Ikke gi opp!
Er du fortsatt like forvirret? Du trenger ikke gjøre det så komplisert:

- Hvis du klarer å drikke vanlig tran, er det et greit alternativ. Hvis du går for kapsler, pass på at størrelsen er passe og at du ikke behøver å ta flere enn en til to per dag. Ellers er fiskeolje i utgangspunktet bedre enn de vegetabilske oljene, og rene kapsler bedre enn kapsler med tilleggsstoffer, oppsummerer klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas i helsenettstedet Din Kost.

Apoteket kan også hjelpe deg med råd hvis det er noe du lurer på.

(Kilde: www.dinkost.no)