Din bank i 2018

Også landets fjerde største bank har noen bud på hvordan fremtidens bank vil se ut.

I forrige uke skrev vi om Fremtidens bank - om hvordan din bank kommer til å se ut om ti år:

Her er fremtidens bank

I artikkelen fremgår det blant annet at de store norske bankene forventer at "banken" kommer til å ligge i din lomme, forstått på den måten at mobiltelefonen vil kunne brukes på samme måte som vi i dag bruker en pc.

Videre venter bankene at bankkontorene kommer til å endre seg mot i høyere grad å bli rådgivningskontorer. Bant annet vil også rådgivning foregå via elektroniske kanaler, for eksempel samnavigasjon på nettet, chat-løsninger og bildetelefon. Kontanthåndtering vil være helt "ut" - kasse og cash blir historie.

Kanskje vil også vårt kjente og kjære minibankkort forsvinne - og i stedet vil du kunne bruke biometri til å identifisere deg, for eksempel ditt fingeravtrykk eller ditt øye.

Har du en sunn privatøkonomi?

Nye tjenester

Nå har også landets fjerde største bank, Handelsbanken, gitt sitt bud på hvordan de tror at banken deres vil se ut om cirka ti år.

- Ti år er relativt lang tid, men her er noen punkter som må tas med stor forsiktighet gitt den lange tidsskalaen, sier Henrik Sirborg, forsknings- og utviklingsansvarlig i Handelsbanken.

I forhold til hvilke nye tjenester som har kommet til om ti år, sier Sirborg følgende:

Det er ikke sikkert at du trenger å skrive under med penn og papir i fremtiden. Bilde: Colourbox.no. Vis mer


- Mulighetene kommer til å øke for flere mindre og raskere transaksjoner, for eksempel at man bare kjøper én melodi, fremfor en hel CD med ti sanger. Deltjenester kan plukkes ut av kunden, og man betaler etter det man får.

Han nevner også en økt digitalisering av bankens og andres produkter og tjenester, med økte muligheter for blant annet digital signatur.

- Det vil også være økte muligheter for både banken og kunden til å skreddersy produkter og tjenester, som kan tilbys med raskere teknologi. Det vil også komme flere interaktive tjenester, for eksempel personlig rådgivning med lyd og bilde via internettet, sier Sirborg.

Spar på fastrentetilbud

Ubemannede banker

Han tror videre at utviklingen kan bety flere kontorer som blir mindre og delvis ubemannede, men at man kan tilby kontaktmuligheter via eksempelvis chat, videokonferanse og mobile tjenester.

Han påpeker videre at utviklingen også kan innebære større bemannede kontorer der kunden tas imot i et hyggelig miljø med personlig betjening, og ny teknologi kan anvendes for å gi en spesiell presentasjon og opplevelse.

- Både bankens medarbeidere og kunden kommer til å være mer mobile og får mulighet til å kommunisere og hente informasjon uavhengig av tid og rom. Kontoret eller møteplassen kommer dermed til å være mer bredt definert enn det er i dag, sier han.

Kommer fremtidens bank til å være mer eller mindre sikker enn dagens bank?

- Antagelig kommer striden mellom mulighetene og sikkerhet og bedrageri til å fortsette som tidligere, men med ny teknologi, nye metoder og nye aktører, avslutter han.

Bank slakter sparegris

Mer om bank&finans: