VIL STYRKE VÅRT DIGITALE PERSONVERN: Forbrukerminister Solveig Horne (Frp) Foto: Ilja C. Hendel
VIL STYRKE VÅRT DIGITALE PERSONVERN: Forbrukerminister Solveig Horne (Frp) Foto: Ilja C. HendelVis mer

Solveig Horne (Frp) vil styrke digitalt personvern

– Digital hverdag krever digital forbrukerpolitikk

KRONIKK: Forbrukerminister Solveig Horne vil styrke personvernet på digitale tjenester. 

I dag, på den internasjonale forbrukerdagen, legger Forbrukerrådet frem rapporten «Forbrukertrender». Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Ett av flere viktige temaer rapporten tar opp, er forbrukernes rolle i en stadig mer digital verden. Hvilke muligheter og utfordringer gir digitalisering og bruk av ny teknologi oss forbrukere? Det er ingen tvil om at digitaliseringen av samfunnet gjør forbrukerhverdagen enklere og mer effektiv. Samtidig oppstår det nye utfordringer rundt forbrukervern og personvern. Vi må ha en forbrukerpolitikk som tar hensyn til begge disse aspektene – å sikre at ny teknologi kommer forbrukerne til gode med et oppdatert regelverk, men også sørge for at forbrukernes rettigheter og interesser blir ivaretatt i det digitale rom.

Uendelige muligheter

Ingenting har endret hverdagslivet mer de siste 25 årene enn utbredelsen av digital teknologi. Både private og offentlige virksomheter og tjenester har blitt digitale. Resultatet er mer tilgjengelige, effektive og bedre tjenester. Regjeringen har, i samarbeid med Forbrukerrådet, bidratt i utviklingen av flere nettbaserte markedsportaler, som hjelper forbrukerne til å ta gode og informerte valg i krevende markeder. Strømpris.no, tannhelseportalen, finansportalen og gebyrsjekken er noen eksempler. Snart får vi også på plass en dagligvareportal og en håndverkerportal.

Stadig flere dagligdagse gjenstander kobles opp på nett og blir smarte. Nå får du kaffetraktere som brygger kaffe når du står opp. Alt dette er vel og bra, men vi må også være på vakt når hverdagen vår blir stadig mer digital. Det handler om å sikre både en enklere og tryggere hverdag for forbrukerne.

Produsenter og forhandlere må ta ansvar

Mange digitale tjenester er tilsynelatende gratis. Men ofte «betaler» vi med personopplysninger som utleveres gjennom bruk av for eksempel appen på mobilen eller det nettilkoblete treningsarmbåndet. I mange tilfeller hentes det ut mye mer opplysninger enn det er grunnlag for. Tilgangen til brukerdata er verdifull fordi de kan benyttes til personrettet markedsføring, men de kan også utnyttes til mer tvilsomme formål. Vi har derfor en utfordring når stadig flere digitale produkter henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til innhold som brukerne selv genererer.

Mest alvorlig er det når barn er involvert. På oppdrag fra meg har Forbrukerrådet undersøkt vilkår og behandling av personopplysninger i blant annet nettilkoblete barneleker. Funnene er alarmerende, og verst ut kommer dukkene Cayla og i-Que som selges i de fleste større leketøysbutikkene i Norge. Det viser seg at utenforstående, med enkle grep, kan ta over kontrollen av dukken via Bluetooth og på den måten avlytte barnet og kommunisere med barnet. Den norske undersøkelsen har vakt stor oppmerksomhet rundt om i verden, og er blitt fulgt opp av forbrukerorganisasjoner i 20 land. Både amerikanske ToysRus og store leketøyskjeder i Nederland og Belgia har fjernet lekene fra butikkene. I Norge derimot, hvor funnene ble oppdaget, har kjedene tilsynelatende ikke reagert på annen måte enn at de som har kjøpt dukkene kan få pengene igjen hvis de klager. Det synes jeg er urovekkende. Her kunne forhandlerne og produsentene selv tatt initiativ og ansvar, og vist at de tar barns forbrukerrettigheter og personvern på alvor.

Urimelige brukervilkår

Noen som har tatt ansvar er utvikleren av sjekkeappen Tinder. Da Forbrukerrådet sjekket brukervilkårene for tjenesten, fant de ut at Tinder krever rett til å fritt benytte brukernes innhold, dele med hvem som helst og til evig tid. Tinder ble klaget inn til Forbrukerombudet, og selskapet melder nå at de vil endre brukervilkårene. Personvernet til brukerne skal styrkes og vilkårene for bruk av appen skal bli enklere å forstå. Andre selskaper har mye å lære her. Da Forbrukerrådet gikk gjennom brukervilkårene til apper, fant de ut at hvis en gjennomsnittsnordmann skulle lese igjennom alle brukervilkårene på appene han har på mobilen, ville han brukt drøye 30 timer. Ingen setter seg ned og leser vilkår når de er så vanskelig tilgjengelige og er så omfattende. Dette kan utnyttes til å lure folk, det er ingen tvil om at vilkårene må gjøres enklere for oss forbrukere.

Sammen om ansvaret

Forbrukernes digitale hverdag er et prioritert område for regjeringen, og temaet står høyt på min dagsorden. I stortingsmeldingen Digital Agenda for Norge, varsler vi at vi vil styrke personvernet til forbrukere som benytter digitale tjenester. Vi har også bedt Forbrukerrådet og Forbrukerombudet om å arbeide med dette feltet i 2017. Det er viktig at produsenter og tilbydere selv sørger for at digitale produkter og tjenester er sikre å bruke og at de ivaretar personvernet. Det er først da vi får fullt utbytte av de mulighetene som ligger i ny forbrukerteknologi.